reklama

MASH

Kto by nepoznal legendárny seriál MASH? Podľa mňa je to komédia, ale taká, v ktorej ľudský osud neraz zaťal do živého. Hrdinovia majú zaujímavú obranu proti vojne. Bojujú sami so sebou, aby sa nezbláznili. Už od detstva mám rád tento seriál, mám pocit, že mi čosi dal.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (90)
Obrázok blogu

Pri pozeraní jednotlivých častí som neraz praskal smiechom. Ten tábor pre nich nebol iba poľnou nemocnicou, ale aj nejaká časť života. A tak podobne som to vnímal aj ja. Smial som sa s nimi, tešil sa, že pôjdu domov, plakal som, keď Henry zomrel. Ich osudy, príbehy, radosti a starosti sa mi akosi zapísali pod kožu. Boli ľudskí hrdinovia, bojovali srdcom, odvahou, všetkým, čo mali. Bojovali niečím, čo sa nedá vidieť iba očami. Moji hrdinovia.

Koho som mal najradšej? Ťažko povedať, každý tvoril istú postavu, bez ktorej by to nemalo zmysel. Nikto z nich podľa mňa nebol vo vnútri zákerný, zlý človek. A teraz napíšem v krátkosti čo si myslím o svojich hrdinoch.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hawkey

Keď som bol mladší, jeho som mal najradšej. Možno preto, lebo som chcel byť lekárom a ak existoval niekto ako môj lekársky vzor, bol by to on. Svojim spôsobom je mi dosť podobný, dosť často používa sarkazmus, je nedisciplinovaný, ešte k tomu aj sukničkár.

Najsilnejšia časť, na ktorú si pamätám? Veru neviem. Viem, že má mnoho vtipných príhod. Hlavne, keď útočí na Franka. Operačná sála je plná útokov hlavne od Hawkeyho. Keď povie pacientovi, aby na rozkaz Majora Franka B. prestal krvácať. Alebo ako chce s B.J. opekať na latríne. Tých príhod je mnoho a ja pevne verím, že nie som jediný, ktorý sa z nich tak od srdca smeje. Za najsilnejšiu časť? No to je asi tá, keď má nočné mory. Alebo ako musí nejakému slávnemu futbalistovi povedať, že má iba jednu nohu. Ale úplne najsilnejšiu si vybavujem tú, v ktorej operuje zraneného Radara.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nehovoriac o tom filmu, kde sa všetci lúčia. Na začiatku je v blázinci a potom ako sa vráti a ako sa s každým lúči. To je asi najsilnejšie, najdojemnejšie.

Traper

On bol taký kamarátsky. Mal som ho rád, lebo, ak by som bol v Kórei, tak by som chcel mať takého kamaráta vedľa seba. Bol vtipný, milý a občas mal aj lepší humor ako Hawkey.

Neviem, ktorá je najemotívnejšia časť. Nebol v MASH až tak dlho, v podstate odišiel po nejakej 70.tej časti. Vtipných príhod má mnoho. Hlavne, keď mu Frank hovoril, že prvé dva týždne spolu vychádzali. A nato mu Traper povedal, že vtedy si ešte neuvedomil, že bol jeho stratený čas. Ale za najsilnejšiu? Viem, že dosť silná časť bola tá, keď sa vyhlásil na krátky čas mier.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Henry

Henryho ako veliteľa som mal rád. V podstate ani od nedodržiaval predpisy, ktoré mu prišli z vedenia. Trošku mi vadilo, že sa stále podriaďoval vyšším dôstojníkom. Mal svojský humor, ktorý s ním rástol. Pamätám si na jednu časť, keď Frank operoval a namiesto čriev chcel zašiť Henryho prst.

Za najemotívnejšiu príhodu by som označil asi tú, keď odišiel. Keď sa tešil na domov a na deti, na ženu, na svoj klub. A potom zostrelili to lietadlo a vtedy som mal pár sĺz v očiach. Ešte jedna bola emotívna, tá, keď ho ktosi chcel zabiť. Tých vtipných s ním je niekoľko. Napríklad ako hrali poker. Tam sa mnoho vtipov pretočilo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Radar

Radar bol akýmsi dieťaťom. Bol naivný, milý, pomocný, trošku nevzdelaný. Ale ja som ho mal rád pre jeho lásku k svojmu okoliu. On mal rád zvieratá, ale aj ľudí. Bol asi najčastejším, kto hovoril o domove, preto mi bol v tomto asi najbližším. A bol geniálny úradník. Tak ako si jednotku nevedeli predstaviť bez jeho úradnej pomoci, tak by som si ani ja nevedel predstaviť seriál bez neho.

Pri ňom viem, ktorá bola asi najemotívnejšia časť. Mojou najsilnejšou časťou s Radarom bola tá, keď doniesol plukovníkovi Potterovi koňa na výročie. Vtipných s ním až tak nebolo, skôr na ňom bol násilne páchaný humor.

Frank

Frank bol hlúpy. Teda nie vzdelanostne, ale tak ľudsky. On bol taký, ktorý tam ani nezapadal. Bol národovcom, hrdým Američanom. Dokonca takým Američanom, čo si mysleli, že im patrí Kórea. Označoval Kórejcov, že sú to zlodeji pôdy a podobne. Ale keď som si prečítal, že v roku 2000 ten herec zomrel, akosi sa ma to tak nepriamo dotklo. Ja som ho mal svojim spôsobom aj rád. On bol síce taký hlúpy, ale čosi do toho seriálu dával. Aj on mal svojim spôsobom humor. Dlho som si o ňom myslel, že je asi najhlúpejší z celej časti, ale potom ho niekto prekonal. Jeden plukovník.

Neviem, ktorá je najemotívnejšia časť s ním. Vtipných je mnoho. Dosť často sa mu smiali. Jedného dňa mu dali do prilby vajcia. Zaujímavá časť je aj tá, čo opitý si ľahne do sanitky a odvezie sa k prvej pomoci a tam aj zaspí. Nehovoriac o „fretčí ksicht" a „kuní ksicht" Ale nájsť emotívnu časť? Určite bola, ale teraz si nepamätám.

Margaret

Bola ženou, ktorá sa snažila pôsobiť vojensky. Bola prísna, zodpovedná, taká armádna žena. Veď jej otec bol v prvej svetovej vojne . Aspoň navonok tak pôsobila, čo vo vnútri? Vo vnútri to bola emocionálna, nežná žena. Ja som ju mal rád, keď sa zlostila. Keď ona vybuchovala, tak mne sa to smialo. Keď ju niečo naštvalo a začala do Franka, že je „kuní ksicht", vtedy som ju mal najradšej.

Najemotívnejšia bola samozrejme v závere, v tom filme, kde sa každý s každým lúčil. Ale smiešnych príhod je viacero. Napríklad ako k ním prišiel do tábora akýsi pilot, ktorý predával suveníry. A ona do neho buchla boxerským spôsobom a ešte povedala, že vôbec nie je naštvaná.

BJ

Bol nový, musel si rýchlo zvykať na mnoho vecí. Ako písal svojej žene Peggy, ešte ani neraňajkoval, už niekoľkým chlapcom musel amputovať nohy. Bol akousi náhradou za Trapera, ale bol iný. Bol citlivejší a myslím, že ja by som sa podobne správal, ak by som bol na jeho mieste.

Čo sa týka emotívnych, silných príbehov, tak to je asi ten, keď kriesil Hawkeyho, počas nočných môr. Tých vtipných je mnoho. Napríklad ako Charlesovi čítali s Hawkeym list. Hawkey ho čítal a BJ ho vtipne komentoval. Ťažko povedať, ktorý z dvojice Traper a BJ boli pre Hakeyho lepšou kamarátskou postavou. Ale podľa mňa na Traperovi bolo vidno, že má staršie deti. Bj mal veľmi malé dievčatko, to som tak cítil, ak ich porovnám.

Sherman Potter

Pamätám si tú časť ako prišiel. Najprv vynadal (svojsky) Radarovi a potom sa zoznámil s dôstojníkmi. On bol citlivý pán, ktorý sa blížil k dôchodku. Bol im otcom, podľa mňa viac ako Henry. A mám pocit, že najväčším otcom bol Klingerovi.

Najprv ako začnem písať o emocionálnych, silných častiach, začnem s tými humornými. Keď za ním prvýkrát prišiel Klinger, tak ho vyhnal, že vraj poznal jedného, čo predstieral, že je kvietok. A tak ho museli polievať každé ráno. Alebo ako boli s Hawkeym v zákope, obaja opití a začali strieľať. A tých silných? No tak jeho výročie so ženou bolo také silnejšie. Tam sa roznežnil. O konci ani nehovorím, keď išiel za svedka Klingerovi na svadbu. A ako sa s ním lúčil. To som mal pocit, akoby sa otec so synom rozlúčil.

Je zaujímavé, že Henry Morgan hral v jednej časti akéhosi generála (ešte za čias Henryho Blaka). A vraj práve tento herecký výkon z neho urobil plukovníka Pottera.

Otec Mulcahy

Mal to asi najťažšie v armáde zo všetkých. Ostatní niečo robili, on bol väčšinou hrobárom. Ale mal neuveriteľne terapeutické schopnosti. On sa vedel svojsky tešiť. Mal zaujímavé vlastnosti a črty. Bol až altruistický v niektorých prípadoch.

Čo sa týka emotívnych častí? Je ich dosť, ale spomeniem jednu. To ako sa odhodlal ísť s Radarom po raneného a cestou mu zachránil život. A z tých vtipných? No ja si myslím, že dosť vtipné bolo ako rozprával o svojich snoch. Vraj sa mu snívalo, že je kardinál v Ríme a pápež mal neuveriteľnú nádchu.

Klinger

Čo o ňom? Ťažko ho charakterizovať niekoľkými vetami. Bol vynálezca. Vynašiel neuveriteľnejšie množstvo spôsobov ako sa dostať z armády, ale nikdy z nej nevyšiel. Možno to bolo aj preto, lebo herec, ktorý ho hral, bol ako jediný vo vojne v Kórei.

Existuje mnoho vtipných častí. Napríklad ako bol na svadbe v svadobných šatách, nosil kabelky, obliekal sa ako žena. Ale najviac ma rozosmial, keď prišiel oblečený ako Mojžiš. Emotívne časti? Tak asi tá posledná, tam ukázal svoju ľudskosť a lásku.

Charles

Bol snob s priveľkým sebavedomím. A v tom spočíval aj jeho humor. Vedel tak inteligentne útočiť. O nemocnici MASH sa vyjadril, že je to chudobinec.

Z častí, ktoré boli veselé, je mnoho. Napríklad ako skryl nejaký koňak do fľašky, kde mal napísané „Voda na vlasy". Silno-emotívne sa vyjadril na konci. Ako učil tých zajatcov hudobníkov hrať na hudobných nástrojoch a potom ich zajali. A potom sa dozvedel, že ich zabili. Vtedy si pustil ich platňu a plakal tam. A ja s ním.

To bolo asi v krátkosti o hlavných hrdinoch a mojom obraze na nich. Čo vy a MASH? Koho ste mali najradšej? Z tých nie častých som mal ešte veľmi rád psychiatra S.Freedmana. Som zvedavý na váš obraz o tomto seriáli MASH.

Na záver ponúkam úvodnú pieseň: <http://www.youtube.com/watch?v=mlObZqhUWpg>

Zdroj obrázkov:

<http://www.blowhard.co.uk/e107_images/custom/tshirts/mash4077.jpg> [cit.2009 -03-05]

<http://mash.sipe.cz/galerie/farr/7.jpg> [cit.2009-03-05]

Martin Šuraba

Martin Šuraba

Bloger 
  • Počet článkov:  654
  •  | 
  • Páči sa:  231x

Prebíjaný fiškál ;) Zoznam autorových rubrík:  Malý princČeskí herciSúkromnéNezaradenéknižný svetturistický blogDievčatko so zápalkamibehanie

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu