reklama

Malý princ

Kúpil som si Malého princa. Tak som si ho otvoril a začal čítať. Zabolelo ma to, najmä pri mene Leon Werth. Vždy, keď niekde vidím to meno, zamrazí ma. Najmä v Malom princovi.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

„Mám veľmi závažný dôvod: ten dospelý je mojím najlepším priateľom na celom svete. Mám aj druhý dôvod: ten dospelý vie všetko pochopiť, dokonca aj knižky pre deti. Mám ešte tretí dôvod: ten dospelý býva vo Francúzsku, kde zakúsil dosť hladu i zimy. Veľmi potrebuje, aby ho niečo potešilo.“ (Saint-Exupéry, 2011, s. 7)

Myslím si, že jedno z najkrajších vecí na svete je, keď človek pochopí, že má tiež niekoho ako mal Antoine. Leon Werth je jeho najlepší priateľ na celom svete. Človek, čo vie všetko pochopiť. Kto nás vie pochopiť? Jedine, človek, ktorý s nami prežíval veľa vecí. Niekto, kto nás pozná. Kto sa s nami teší, teší sa pri našej prvej láske a vlastne aj druhej, povzbudzuje nás ďalej a je s nami stále.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Všetci potrebujeme svojho Leóna Wertha. Niekoho, kto je naším najlepším priateľom na celom svete, niekoho, kto vie všetko pochopiť a niekoho, koho treba občas potešiť.

Ako som tak čítal ďalej, začal som si predstavovať vzťah dvoch francúzuskych spisovateľov, keď boli ešte deti. Antoine vlastne ani nebol spisovateľom, on do literatúry prišiel ako archanjel. Všetky knihy od neho majú tú vlastnosť, že sa v nich rozsieva láska. Ďalej aj to, že čítať tie knihy je ako vidieť z lietadla východ slnka. A Malý princ? Ja som v ňom objavil Leóna.

Všetci na svete máme kamaráta z detstva. Niekoho, kto bol pri nás, keď nám prvýkrát ťahali zub. Niekto, komu sme povedali. „Páči sa mi tá a tá baba.“ Niekto, kto s nami pozeral finále pohára UEFA medzi Liverpoolom a Alavésom. To bol úžasný zápas. Niekto, kto nás vedel pochopiť, keď sme robili svoje rozhodnutia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predstavujem si situáciu, keď Antoine opravoval motor v lietadle. Zrazu za ním prišiel veľmi malý človek a povedal mu: „Nakresli mi ovečku.“ (Mimochodom, neviem prečo. Ale vždy som mal radšej verziu s ovečkou ako s barančekom.)

A nestalo sa nám ako deťom, keď sme niečo robili, zrazu za nami niekto prišiel s prosbou, ktorú nikto nechápal? A nedeje sa nám to aj teraz?

Pre mňa osobne, Malý princ je vo mne niečo neskutočne krehké. Je to niekto, kto mi zavolá niekedy v noci a je mu zle. Ja sa oblečiem a utekám za ním. „Bolo mi všetko jedno, čo tam po kladive, svorníku, smäde a smrti. Na jednej hviezde, na planéte, na tej mojej, na Zemi, bolo treba utešiť Malého princa!“ (Saint-Exupéry, 2011, s. 30)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

No a prišla časť o krehkej a pyšnej kvetine. Mne začalo byť hrozne smutno. Ani nie tak príbeh o kvetine, o jej pýche alebo vzťahu s Malým princom. Ten dôvod je oveľa hlbší. Je to o Leónovi Werthovi.

Kto bol León Werth a prečo potreboval potešiť? Všetci dobre vieme, čo sa stalo s Francúzskom počas obdobia druhej svetovej vojny. León bol židovského pôvodu, pátralo po ňom gestapo. Skrýval sa, trpel hladom a ja neviem čo všetko. A ten pocit, že nie je nikto pri ňom. Pocit, keď mu chýba najlepší kamarát, ktorému nemôže povedať o svojich veciach. Nemôže mu povedať ani to, že ako často polieva krehké kvetiny. O tom, že sa bojí o život a potrebuje niekoho, kto mu nakreslí ovečku, nehovoriac.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Presne pre toto všetko mi je smutno z tej knižky. Aký to bol pocit pre Antoina? Bol v New Yorku a veľmi myslel na Leóna. A tak sa od roku 1942 začali v jednej newyorskej kaviarni objavovať kresby s malým, blonďavým chlapcom.

Mám pocit, že som sa trošku viac zoznámil s Malým princom. Idem si kúpiť tričko s Malým princom , nakreslím ovečku a večer zakývam na B-612.

Zdroj obrázka: http://www.martinus.sk/data/tovar/_l/114/l114970.jpg

Bibliografický odkaz: SAINT-EXUPÉRY Antoin. Malý princ. Bratislava : Mladé letá, 2011. ISBN 978-80-10-02423-0. 96 s. 

Martin Šuraba

Martin Šuraba

Bloger 
  • Počet článkov:  654
  •  | 
  • Páči sa:  231x

Prebíjaný fiškál ;) Zoznam autorových rubrík:  Malý princČeskí herciSúkromnéNezaradenéknižný svetturistický blogDievčatko so zápalkamibehanie

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu