reklama

Božena Němcová-Pan učitel

Keď človek potrebuje dobiť baterky, vyberie sa do knižnice a tam dýcha. Rozmýšľa, prechádza sa medzi knihami, upokojí sa. V sobotu som sa prechádzal mestom, kýval som známym domom, palácom, ba aj mestskému erbu. Rozhodol som sa, že pri Čordákovom ateliéri zabočím doľava a tak som otvoril dvere mestskej školy, ktorá je dnes knižnicou. Túlal som sa medzi pokladmi, ktoré má knižnica ukryté, vybral som si Boženu Němcovú a jej útlu knihu s názvom Pan učitel.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (64)
Obrázok blogu

Prišiel somdomov, nalial si čaj, pustil si Lenku Filipovú a zahĺbil som sa do textu.Do textu o detstve, o šibalstvách a tak som ja tiež rozmýšľalako som chodil do školy, spomínal si na šibalstvá, teda niežeby som teraz nebolhuncút, ale vtedy sme boli deti. Detský rozum je milý, kúzelný a janeverím, že som bol iný.

Pri čítaní knihysom si uvedomil, že hlavná hrdinka, Bětuška, je také malé dievčatko, ktorápotrebuje nežnú ochrannú a pomocnú ruku. Nezbedné, nežné dievčisko, ktorémá malú dušičku, bojí sa a tým mi bolo bližšie. „Ale plakat jsem se před kmotrou bála." (Němcová, 1958, s. 9)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Školské rokyprežila v dedinke Chvalín, autorka ju neopisovala, ona ju maľovala.Namaľovala tam kostol, škôlku, ale aj pivovar, rybník, mlyn, z ktoréhomala celá dedinka chlebík.

Školský časnaučil Bětušku spoznávať detských kamarátov, ktorý nám ostanú na celý život.Možno je to tým, že, keď sme deti, vieme milovať krajšie, nežnejšie. „Poslouchejte, já jsem starý člověk; měl jsemženu a děti, ale já vám řeknu, že žádny lidský cit není tak krásny jakopřátelství. Ale toho je člověk schopen, jen dokud je mladý; pak tak nějak okoráa zesobečtí." (Čapek, 1958, s. 286)

Tak ako sa človekvie smiať, tešiť, radovať sa v živote počas detstva, tak vie aj smútiť.Niekedy mám pocit, že city z detstva nám ostanú k ľuďom, ktorých smev detstve spoznali. Podobne ako aj Bětuške, je už veľká a stratíblízkeho, uvedomí si, že stále je to malé dievčatko, ktoré treba držať za rukua chrániť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď sa ponorímedo štýlu, kniha je písaná pre deti, má v sebe taký láskavý štýl, pričítaní knihy som ju hladil a cítil písmenka na prstoch. Je to úžasná formarelaxu, človek si pri nej uvedomí, koľko dobra je na svete.

Na koniec zopárcitátov:

Učeným se nkdo nenarodil, každý se musil teprv učit." (Němcová,1958, s. 20)

Děkuj každému, kdo tě něčemu dobrému naučí."(Němcová, 1958, s. 23)

„K čemu má člověk chuť, v tom i lépeprospěje." (Němcová,1958, s. 30)

Láska učí trpělivosti." (Němcová, 1958,s. 42)

PS: Knihu zohnaťv knižniciach, ale aj na internete: <http://ld.johanesville.net/nemcova-08-pan-ucitel>[2008-11-18]

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zoznambibliografických odkazov:

ČAPEK, K. 1958. Povídky z jedné kapsy a povídkyz druhé kapsy. Praha : Československý spisovatel, 1958. 313 s.

NĚMCOVÁ, B. 1958.Pan učitel. Praha : Státní nakladatelstvídětské knihy, 1958. 47 s.

Zdroj obrázkov:

<http://img.ihned.cz/attachment.php/13049790/BMI0pxSHRKGzngidDblrTOFyCJs2PAq1/bozena_nemcova5_LW.jpg>[cit.2008-11-18]

<http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0d/Bozena_Nemcova_statue.jpg/450px-Bozena_Nemcova_statue.jpg>[cit.2008-11-18]

Martin Šuraba

Martin Šuraba

Bloger 
  • Počet článkov:  654
  •  | 
  • Páči sa:  231x

Prebíjaný fiškál ;) Zoznam autorových rubrík:  Malý princČeskí herciSúkromnéNezaradenéknižný svetturistický blogDievčatko so zápalkamibehanie

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu