reklama

Orly

Obdivujem ich a tak trochu sa ich bojím. Sú pre mňa bojovné, ale za každý boj musia nejako zaplatiť. Rád si ich predstavujem vo svojich snoch a dobrodružných výpravách, orly.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (48)
Obrázok blogu

Obdivujem ich symbol, symbol bojovnosti. Nie je žiadnym tajomstvom, že sa nachádza na mnohých erboch. Ladislav Vrteľ ich charakterizuje: „Heraldický orol sa zobrazuje vždy s roztiahnutými krídlami a s hlavou otočenou vpravo. Ak má hlavu otočenú vľavo, alebo ak má väčší počet hláv, je potrebné to pri blazonovaní spomenúť. Dvojhlavý orol sa volá dvojorol, trojhlavý zasa trojorol. (V českej heraldickej terminológii sa ako orol označuje len dvojhlavý, jednohlavý orol sa tam volá orlica.)" (Vrteľ, 1999, s. 17) Spomedzi všetkých orlov, ktoré sú v heraldike, spomeniem iba jedného. Orla, ktorého sme mali v erbe od roku 1502, vďačíme za to Vladislavovi II. Pán profesor Jozef Novák to charakterizuje takto: „Figúry udelené Ľudovítom Veľkým mení na košickom erbe až Vladislav II., a to v poslednej erbovej listine pre mesto z 8. decembra 1502. Pôvodný, na dve časti delený štít rozdelil na štyri polia. Hlavu štítu nemenil, vytvoril však pätu štítu, do ktorej vsadil časť erbu svojej manželky Anny. Stred rozštiepil napoly. Do ľavej polovice pridal strácajúceho sa poľského orla." (Novák, 1986, s. 54) To je len maličká časť histórie košického erbu. Spomenul som ju sem pre môj obdiv k orlom, teda aj k orlom v heraldike. Vybral som si toho, pretože na žiadneho orla sa nepozerám takými očami ako práve na poľského.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Orol je symbol bojovnosti, preto je pochopiteľné, že je na mnohých erboch v Európe. Ale čo história symboliky orla? Je orol všade takisto vnímaný ako v erboch?

V antickom svete orla vnímali ako vtáka, ktorý sa dokáže dívať na slnko bez žmurknutia. Takisto dokáže lietať v takých nebeských sférach, kam sa človek nikdy nedostane. Orol bol aj symbolom strachu a trestu. Pozrime sa na príbeh o Prometeovi a orlovi. Orol denne letel z nebies a vytrhol Prometeovi dorastajúcu pečeň.

Iný význam znamenal orol v ostatných starých kultúrach. Poniektoré staroveké národy vypúšťali orla počas pohrebu panovníka. Verili, že orol sa vznáša k nebesiam a nesie dušu panovníka k bohom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sýrsky ľud veril v posvätnosť orla vo svojom meste Palmýra. Podľa ľudovej povesti bol orol zasvätený bohu Slnka. Vraj orol môže omladnúť (ako Fénix), ale musí sa trikrát po sebe ponoriť do vody. Údajne preto je orol symbolom krstu.

Aztécka kultúra vníma symbol orla podobne ako my, ako symbol bojovnosti. Povráva sa, že ak sa niekto narodil 15. ty deň mesiaca, bol zasvätený orlovi. Pripisovali sa mu bojovné vlastnosti, ale aj sklon k lúpežiam.

Orol je aj znakom Rímskej ríše. Je tomu tak podľa príbehu, kde vystupuje Romulus a Rémus. „Keďže Romulus na Aventine ako prvý videl orla, čo pokladá za šťastné znamenie, treba vždy pred vojskom niesť orla namiesto zástavy." (Biedermann, 1992. s. 211)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vzhľadom nato, že orly sú bojovné, sú známe aj v ľudovej slovesnosti. Orol je v povestiach často ako záchranca. Napríklad povesť o dunajskom orlovi, kde orol vystupuje najprv ako hrozba, potom ako záchranca s odkazom do budúcnosti. Povesť veľmi pripomína tú o sitnianskych rytieroch.

Dávno, pradávno žil pri Dunaji chudobný rybár. Ako si tak chytal ryby, prišiel orol, zdvihol ho do výšav. Žena plakala, smoklila, slzila, ronila slzy, zdýmala, žialila, smútila, bedákala, trúchlila, bolo jej clivo. Muž sa trochu bál, ale ešte viac sa bál o svoju ženu. Nechcel, aby sa oň žena bála a preto to riekol orlovi. Orol sa naňho usmial, bol to kráľ Dunaja. „Neboj nič, ešte ju do večera uvidíš." Orol letel, hnal sa, trielil, frčal, frndžal, až došiel na vysoký kopec, tam je jeho kráľovstvo. Kráľovná plakala, bola ranená. Orol priletel spolu s rybárom a pozreli sa na kráľovnú. Rybár jej obviazal ranu, pofúkal a rana sa začala hojiť. Kráľ Dunaja prisľúbil rybárovi pomoc. Ten nechcel nič, vraj ma všetkého dostatok. Skočil na loďku a utekal k žene. Žena bola najšťastnejšia na svete. Mali sa dobre, predobre na svete, až jedného roku bolo pri Dunaji ťažko. Ryby v Dunaji neboli, rieka bola prázdna. Rybár si vtedy spomenul na to, čo mu sľuboval orol. Vraj mu dva razy pomôže, keď bude v tiesni. Preto o niekoľko hodín sa k nim valil orol s korunou na hlave a hodil im obrovskú rybu. To bol jeho prvý sľub. Druhý sľub orol splní, keď nám, Slovákom, bude najhoršie a budeme potrebovať jeho pomoc. (Sliacky, 2005, s. 26-27)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Alebo sa pozrime na Dobšinského Nebojsu. Tam takisto vystupuje orol. Je bojovný, obetavý, pomocný a sčasti aj magický. „Lebo priam aj to ti pozde bude a ty nikdy nezídeš sa s tvojou kňahňou. A hneď, hľaďže ako mi hlava odpadne, vytrhni srdce zo mňa a rozreš tak, aby ešte po druhej strane spoludržalo sa. Kedykoľvek roztvoríš ho potom, akých drahých vecí si zažiadaš, takých budeš mať dosť. Len ty ťahaj a tni, nech už raz i ja spočiniem; veď už dosť naslúžil som sa svetu." (Dobšinský, 1973, s. 157)

No a ešte vám na záver pridám povesť o bratislavskom barónovi, ktorý šiel počas Štedrého večera loviť.

Jedného pokojného dňa sa rozhodol jeden namyslený mamľas loviť. Volal sa barón Zoltán. Nectil si nikoho a nič, iba by lovil a lovil. Starec ho varoval, nech nejde loviť, keď je lesný mier. Zoltán si však nedal povedať, bol vandrák, svetár a ešte k tomu mal takú ohromnú vlastnosť: obdivoval sám seba. Prišiel preto na čistinku a videl ako sa les pripravuje k odpočinku. Zvieratká nosili drevo do pece, aby im bolo teplo. Ježko strúhal jablká na večeru a líška na každého dohliadala. A tu, Zoltán sa pozrel na oblohu a videl orla. Ale nebol to hocijaký orol, ten orol bol biely. Jeho samoľúbosť, chválenkárstvo a súťaživosť vyhrali nad jeho dobrým ja. I chystal sa vystreliť na orla. Líška orla včas varovala a orol pustil biele pero Zoltánovi na dlaň. Biele pero Zoltána poranilo a ostala po ňom jazva. Nikomu to nepovedal, ale ľudia nato aj tak prišli. (Ďuríčková, 1981, s. 62-65)

Orly majú pre mňa veľkú moc. Predstavujú mi obrovskú slobodu, bojovnosť. Príbehy o nich majú osobité čaro; neukazujú iba svet orlov, ale hlavne ľudské vlastnosti. A čo váš príbeh s orlami?

Zoznam bibliografických odkazov:

BIEDERMAN, H. 1992. Lexikón symbolov. Bratislava : Obzor, 1992. 373 s. ISBN 80-215-217-7.

DOBŠINSKÝ, P. 1973. Prostonárodné slovenské povesti- zväzok III. Bratislava : Tatran, 1973. 560 s.

ĎURÍČKOVÁ, M. 1981. Prešporský zvon: Bratislavské báje, povesti a historické obrázky. Bratislava : Mladé letá, 1981. 177 s.

NOVÁK, J. 1986. Erby miest vyhlásených za pamiatkové rezervácie. Bratislava : Tatran, 1986. 120 s.

SLIACKY, O. 2005. Slovenské obrázkové povesti. Martin : Vydavateľstvo Matice Slovenskej, 2005. 80 s. ISBN 80-89208-10-X.

VRTEĽ, L. 1999. Osem storočí slovenskej heraldiky. Martin : Vydavateľstvo Matice Slovenskej, 1999. 296 s. ISBN 80-7090-490-9.

Zdroj obrázkov:

<http://www.whale-images.com/data/media/9/eagles_mg1299_finished.jpg> [cit.2009-07-27]

<http://www.eaglevisiononline.com/images/soaring_eagle_150.jpg> [cit.2009-07-27]

Martin Šuraba

Martin Šuraba

Bloger 
  • Počet článkov:  654
  •  | 
  • Páči sa:  231x

Prebíjaný fiškál ;) Zoznam autorových rubrík:  Malý princČeskí herciSúkromnéNezaradenéknižný svetturistický blogDievčatko so zápalkamibehanie

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu