reklama

Björndal

Je to starý les, kde si ešte sekera pamätá čiernu krv. Stromy zhadujú lístie a ľudia otvárajú samé dobroty. Pravdaže hovorím o knihe Večne spievajú lesy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (22)

Nie, nebudem tu písať svoj pohľad na knihu, však sa o nej popísalo dosť. Poznáme ju dobre, pretože ju milujeme. Je to generačný román, sága sa dedí z rodiny na rodinu. Ono to nie je len životným príbehom starého Daga. Je to náš Björndal, naše lesy, naši susedia.

Prečo Večne spievajú lesy? Keď sa pozerám ako všade padá lístie, fúka studený vietor, spomeniem si na Daga Björndala. Dnešný deň je strašne studený, tvrdý a je to deň, keď nepotrebujem nič iné, len tanier polievky, ktorá bude dymiť.

Tak rád by som si sadol na vlak a nechal sa odviesť do toho mesta, kde sa Dag a Tereza spoznali. V mysli sa mi vybaví dom, kde ho ona požiadala o ruku a on sa na ňu usmial strapatými očami. Ani neviem, či by tam došiel vlak, ale moja fantázia sa dnes nepýta na také nepodstatné detaily. Vystúpil by som v meste a šiel do šenku. Dali by mi pivo a kúsok chleba.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako ho poznám, všimol by si ma a usmial by sa. Čiernovlasý, obrovský chlap s veľkými čižmami. Vzal by ma do kočiara a lesom by som putoval. Tým nádherným lesom plného škriatkov, trolov a voňavým údolím. Bol by som zakrytý kabátom, aby som neprechladol. Silný kabát, koža nejakého silného zvera.

Došli by sme na panstvo, ktoré je v mojom vnímaní vždy niečo veľkolepé. Ani kráľovské zámky nemali takú ochranu ako práve panstvo tam hore v Björndale. Bolo by tam niekoľko osôb. Tereza, Dorota a Anna, ktorej už zachutila káva. Všetci by mali kávu a koláče.

Horúca polievka z rýb a bylín, zadymená vôňou nasýti nejeden studený nos. Oheň by voňal, všetci by sme sa zhovárali, pozerali von oknom a načúvali šumu lístia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Uložili by ma spať do obrovskej postele, hlboko v dome, kde nepočuť nič.

Björndal nie je len obyčajný les v nórskej knihe Večne spievajú lesy. Trygve Gulbrannsen je svojim spôsobom biblioterapeut. Jeho sága je ako hrianka potretá cesnakom a maslom, ktorá sa robí na platni. On tou knihou nevytvoril iba príbeh o Dagovi a jeho rodine, ale všetci sme si v Björndale našli svoj kúsok poľa, na ktorom sme si postavili dom. Vytvoril spoločenstvo a susedstvo Daga Björndala.

Poďme niekam na hrianky, vezmime si šálok čaju a porozprávajme sa o susedstve s Dagom. 

Martin Šuraba

Martin Šuraba

Bloger 
  • Počet článkov:  654
  •  | 
  • Páči sa:  231x

Prebíjaný fiškál ;) Zoznam autorových rubrík:  Malý princČeskí herciSúkromnéNezaradenéknižný svetturistický blogDievčatko so zápalkamibehanie

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu