Traja mušketieri v Divadle Radar

Autor: Martin Šuraba | 16.12.2016 o 16:06 | Karma článku: 1,49 | Prečítané:  205x

Hrávali sme sa na mušketierov, rúbali kardinálovú gardu a vymýšľali si vlastné príbehy. Azda každá pripomienka na spomenuté dielo dokáže v chlapcovi vyvolať úsmev. Boli sme na nich v divadle.

Traja mušketieri nie sú len knihou francúzskeho autora. Je to predovšetkým akási vnútorná potreba každého chlapa sa k nim vraciať a objavovať. Rovnako ako Rytieri okrúhleho stola. Ja si myslím, že je nás celkom dosť, ktorí sme sa hrávali na rytierov. Chceli sme trestať nepriateľov, ochraňovať svoje milované a túla(i)ť sa (s nimi).

Keď som čítal knihu, cítil som sa romanticky tým chlapským spôsobom. Chcel som zobrať meč, vykonať hrdinský skutok, napiť sa toho dobrého vína a zahryznúť do syra z juhozápadu Francúzska. Urobte niekomu radosť a kúpte knihu chlapčiskám nezbedným. (Ako krásne sa zmení ich slovník.)

V pražských Holešoviciach je Divadlo Radar, ktoré má vo svojom programe nejednú klasiku. Podobne robí prešovské divadlo Gogoľove adaptácie. Klasický príbeh tam ostane. Cítiť dobu, postavy, celkové chápanie príbehu a ostane tam ten pôvodný obraz, ktorý sme si odniesli, keď sme to prvýkrát čítali. Avšak oni si tú klasiku upravia svojim divadelným prachom, ktorý tak nádherne cítiť po celý zbytok večera. Akí teda boli Dumasovi Traja mušketieri?

Ponoril som sa opäť do tajov Francúzska v 17. storočí. Francúzsky vidiek s moravským dialektom, keď ten pochabý Gaskonec prišiel do Paríža. Vždy si pri tejto úvodnej časti predstavujem kikiríkanie galského kohúta, kŕmenie sliepok a jedného Dona Quijota na koni. Ono to tam všetko bolo. Pri odchode d'Artagnana z domu som zacítil vôňu francúzskeho vidieka.

 

Ako som už načrtol, francúzsky vidiek v tejto interpretácií je zdobený tvrdým moravským dialektom. Pri tejto kombinácie budete musieť bojovať s bránicou, pretože sa rehocete ani neviete prečo. (Už len predstava pochabého Gaskonca, keď sa prvýkrát stretne s jednookým, arogantným a zákerným Rochefortom a povie mu „Já sú Gaskonec“, ma dokáže rozosmiať.) A to ste to ešte nevideli.

Hra je dotváraná literárnym termínom, ktorý vznikol vo Francúzsku. Poznáme ho pod pojmom hyperbolizácia. Ako iste dobre viete, ide predovšetkým o zveličovanie. Miloval to Moliére. Jeho Lakomec a Mizantrop sú živými ukážkami hyperbolizácie.

Traja mušketieri v Divadle Radar predovšetkým obsahujú hyperbolizáciu. d'Artagnan je mladý a pochabý. Aramis duchovný ako stále, Porthos pažravý, Athos prísny, kráľ je spravodlivý tak ako bol Ľudovít XIII, Milady de Winter zlá a kardinál je skutočne krutým abbém.

Mám rád divadlo, kde si herci upravujú kulisy a niekedy preskakujú z jednej role do druhej. Napríklad v tejto divadelnej hre kráľa a vojvodu z Buckhinghamu hrá ten istý človek. Ten sa do hyperbolizácie oboch postáv hodil. Mimochodom, keď budete mať pocit, že si kráľa Ľudovíta XIII. robí divadlo nejaký krutý posmech, nie je tomu tak. On bol skutočne taký spravodlivý ako je vykreslený. Teda, aspoň takto vidí Dumas. I keď si myslím, že podľa Dumasa bol každý panovník spravodlivý.

Postavy štyroch mládencov sú vkusné. Šarvanci spievajú, majú kvetnatý slovník (obzvlášť Portos), bojujú a ako uvádzajú, stali sa postavou románu. Dokonca aj vtipne opisujú Dumasove rozhodnutia v knihe a vyjadria stanovisko, či súhlasia alebo nie. Athos občas ešte prispeje nejakým vitipom. Napríkald, keď sa d'Artagnan a Athos prvýkrát stretnú, stane sa niečo neočakávané. Pochabý Gaskonec do neho nevrazí a to Athosa vytočí. Pretože podľa všetkých známych verzií príbehu mal doň vraziť.

Komicky je vyjadrený vzťah zlého Rocheforta a Milady de Winter. On za ňou behá ako pes, ktorý si potrebuje uhryznúť do šťavnatého mäsa. Jej pozornosť voči nemu je taká, akú Milady potrebovala. Občas si ho vážila. Ibaže boli chvíle, kedy pred jeho návrhmi ušla preč akoby ukradla vidličky v lahôdkach.

Kardinál je stvárnený perfektne. Chvíľku pozeráte, začnete si na postavu zvykať a vygraduje to vo vás neuveriteľné rehnenie. Rochefort za ním chodí, aby ho potešil, čo všetko kráľovi vykonal. Sami dobre vieme, že tomu nebolo vždy tak. I preto po ňom kardinál hádže nejeden kúsok Biblie.

Nikdy som si nedokázal spojiť kardinála s termínom abbé. Ale po tom, ako si Richelieu na seba vezme oblek „krutý abbé“, mi slovo abbé bude späté s týmto divadlom. Oblek „krutý abbé“ nebudem radšej charakterizovať, musíte to vidieť na vlastné oči.

Divadelné predstavenie dotvára klavirista, ktorý robí aj iné veci ako hrá na klavíry. Napríklad oznámi prestávku alebo očumuje d'Artagnanove hrdinské skutky.

Bolo to veľmi príjemné predstavenie. Rehotal som sa celý čas. Zachoval sa duch francúzskeho spisovateľa a o to príjemnejšie to bolo, že to bolo doplnené o ich vlastný divadelný prach. Ono to voňalo. Páči sa mi, keď sa herci dokážu zhovadiť a urobiť si zo seba žart, ktorý nás sprevádza ešte dlhodobo. Navštívte ich, budete sa smiať. Mňa potešilo, že to bol presne ten typ humoru, ktorý mi sedí. Teším sa na ďalšie divadelné hry a vy toto divadlo navštívte!

PS: http://divadloradar.cz/predstaveni/2011/tri-musketyri

PPS: Ktorý film máte najradšej?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Pánik potvrdil skvelú formu

Útočník získal v posledných šiestich zápasoch deväť bodov za päť gólov a štyri prihrávky.

EKONOMIKA

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

DOMOV

SaS sa vzďaľuje liberalizmu, odchodom Mihála stráca výhodu

Mnohé výrazné osobnosti už v SaS chýbajú.


Už ste čítali?