reklama

Čapkovy kapsy

Cez víkend som sa dostal ku kriminálnemu seriálu Čapkovy kapsy. Je to projekt Českej televízie z roku 2011. Ani som netušil, čo všetko to so mnou urobí.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Karel Čapek bol novinárom, pre ktorého bolo akousi svätou povinnosťou písať pre ľudí. Mnoho jeho literárnych diel vychádzalo v novinách. Sú to veľmi milé články, z ktorých vznikli knihy.

Keď veľký spisovateľ zomrel, Karel Poláček napísal o ňom, že mal ruky zo zlata. Pretože všetkého, čoho sa Čapek dotkol, akoby ožilo. Začal kresliť a jeho kresby si nedokážem(e) predstaviť v knihách ako sú napríklad Cesta na Sever alebo Anglické listy. Začal fotografovať a jeho Dášenka bez fotografií by ani nebola knihou pre deti. A čo jeho písanie?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Citlivý mladík nechával svoje ruky predovšetkým vo svojich riadkoch. Nech písal čokoľvek, vždy sa pozeral na človeka. Pokiaľ boli jeho kresby a fotografie „zlaté ruce“, čo znamenalo jeho písanie?

Nebudem tu písať veci, ktoré som tu písal stokrát. To, že je mojim stromom, duchovným otcom a akýsi únik do Prvej republiky, ktorá bola nádherná, plná ideálov a skvelých ľudí. Samozrejme, že nebola ideálna, ani taká nádherná ako sa o nej hovorí. Ale vďaka Karlovi Čapkovi je obraz toho obdobia veľmi hrejivý. Je to obdobie Nerudovských gulášov, klobúkov a usmievajúcich sa žien, ktoré sa prechádzajú po Malej strane.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sú spisovatelia, ktorí urobia z obdobia a mesta akúsi biografickú spomienku. Vieme, že nikdy to mesto tak nevyzeralo, ale vždy žijeme touto predstavou. Július Satinský píše o Bratislave, keď bola ešte trojjazyčná. Ale on si na to nemôže pamätať a predsa spomienka na starú Bratislavu je presne tá istá. Sándor Márai a jeho (naše) Košice ukazuje ešte Košice plné perkeltov, cukrární a chlapcov, ktorí si neustále vymýšľajú. (Akoby sa tam nejakí takí narodili.)

Čo Praha? Čo iné sú Kapesní povídky (Povídky z jedné kapsy, Povídky z druhé kapsy) ak nie nádherná biografická spomienka provorepublikovej Prahy? To nie je len obyčajné čítanie starých kriminálnych príbehov, ktoré si spisovateľ s huncútskym úškrnom zapisoval všade, kde ich začul. V príbehoch je vykreslená stará Praha, keď ešte premávali staré električky. Hašek s Ladom spolu bývajú kúsok niekde na Karlovom námestí. Chodia od jednej putyky do druhej. Keď príde na platenie, Lada nemá ani korunu a poprosí slávneho Jaroslava, aby zaplatil. Ten sa na neho pozrie svojimi očami a pomôže mu. Nezaplatí za neho, ale vyhodí ho von oknom. (Ktovie koľko tento spisovateľ vykonal pražských defenestrácii.)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Staré električky, párky na každom rohu a vôňa čerstvého novinového papiera. Chlapi chodia v oblekoch a dotvárajú atmosféru mesta. A čo ľudia? Všetci sú v tých poviedkach znázornení. Dobráci, figliari, lotri, podvodníci a lúpežníci.

Zo všetkých mi je najbližší pán Karas, ktorý po 50.rokoch začal opäť zbierať známky. Ako musel plakať, keď si uvedomil ako tomu svojmu kamarátovi neveril a ako mu krivdil.

Spomenul som si ako som ku knihe prišiel. Objavil som ju v knižnici, pretože ma na ňu upozornil kamarát. Učil som sa na skúšku zo staršej slovenskej literatúry a oči mi občas prekĺzli na tie príbehy. V tom čase som vedel len o jeho divadelných hrách. Otvoril som tú knihu a cítil sa ako malý Bastian v Nekonečnom príbehu. Veľmi milé príbehy, ktoré sa čítajú veľmi rýchlo a veľmi dobre. To ani nie je poviedka, to je niečo ako maškrta po dobrom obede.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď som sa včera dostal k seriálu, spomenul som si na tie isté pocity, ktoré ma sprevádzali pri knihe. Začal som si spomínať na svoje stretávania sa s Karlom Čapkom. Najprv to boli len Kapesní povídky a potom som začal bádať jeho články. Usmieval som sa a spomínal, čo sa za tých desať rokov zmenilo. Trochu som vyrástol, otituloval sa a spoznal zopár fajn ľudí. Môj vzťah ku Karlovi Čapkovi sa nezmenil. A tak som sa rozhodol, že sa do knihy vrhnem ešte raz.

Seriál je inak veľmi milý. Sú to milé príbehy prvorepublikovej Prahy, občas som tam cítil aj Čapkovu češtinu. Najviac sa mi tam páčila sfilmovaná poviedka „Zmizení herca Bendy“. Najmä, keď ho hrá Viktor Preiss. V poviedkach vystupujú samí známi herci, ktorých mám rád. Tomáš Töpfer, Jiří Štěpnička, Karel Heřmánek, Jaroslav Satoranský, Jan Hrušinský, Václav Postránecký, Svatopluk Skopal a ďalší. Oni tam nehrajú len tie postavy. Vidieť ich vzťah k poviedkam Karla Čapka a o to je mi ten seriál milší.

PS: Pozrite si aj Zločin na poště. Hrá tam Vladimír Menšík a Pavel Zedníček.

PPS: Jeho dielo je zdigitalizované a voľačo sa nachádza aj na Zlatom fonde.

Martin Šuraba

Martin Šuraba

Bloger 
  • Počet článkov:  654
  •  | 
  • Páči sa:  231x

Prebíjaný fiškál ;) Zoznam autorových rubrík:  Malý princČeskí herciSúkromnéNezaradenéknižný svetturistický blogDievčatko so zápalkamibehanie

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu