reklama

Peter Tremayne - Rozhrešenie vraždou

Keď som pracoval v kníhkupectve, hľadel som na niektoré knihy, ktoré som chcel prečítať. Postupom času sa k nim dostávam a dnes vám napíšem o sestre Fidelme.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Sestra Fidelma je postavou série kníh, ktoré napísal Peter Treymayne. Začal som prvou knihou z tejto série. Tu, kde sa sestra Fidelma stretáva s bratom Eadulfom. Volá sa Rozhrešenie vraždou.

Nechajme realitu trochu odpočívať a zatúlajme sa na ostrovy. Sme vo východnom Anglicku v siedmom storočí. (Ide o rok 667.) Kniha je bohatá na historické pozadie. Veľmi prekvapí, že autor je vedec, venujúc sa histórii Keltov, starého Anglicka.

Ide o dielo v ktorom zacítime atmosféru starého kláštora, voňajúcich byliniek a zaspávame pri šume mora. Ide o detektívku z doby, keď sa v starom Anglicku formovala cirkev. Vstupuje tam historická postava kráľ Oswy, ktorý má rozhodnúť dôležitú vec. Na ňom záleží ako sa bude formovať cirkev v starom Anglicku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na začiatku knihy ma zaujala cesta lesným Anglickom. Tam som sa prvýkrát stretol s mladou sestrou Fidelmou. Je to veľmi milá, príjemná postava, pri ktorej som sa neraz usmieval. Hneď som zaspával šumom starého lesa, kde pukajú polená pri založenom ohni.

Fidelma doputuje do kláštora svätej Hildy, ktorý sa nachádza vo Whitby. Tam sa stretáva s bratom Eadulfom a začnú sa na seba usmievať. Mal som pocit, že sa mi zastavil čas, keď som ich prvýkrát stretol.

V opátstve sa stane vražda a vyšetrovanie prípadu sa ujme sestra Fidelma. Aby však bola zastúpená aj druhá cirkev, poprosia brata Eadulfa. Ten ochotne prijme a začne sa vyšetrovanie vraždy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je to skvelá detektívka, ktorá sa začne vyvíjať pátraním po vrahovi. Neprezradím ako to dopadne, ani to, čo všetko naši dvaja hlavní hrdinovia počas toho zažijú. Kniha ma však zaujala pre iné, mnohé veci.

Nájdeme tu astrológa, ktorý chce podľa hviezd predpovedať vraždu a sám sa tak chce stať slávnym. Inými slovami, on sa prizná k vražde, aby ho história vnímala ako veľkého proroka.

Zaujala ma aj kuchyňa, kde sa piekol chlieb a neraz som dostal chuť obísť všetky blízke pekárne. Odkrojiť si kúsok toho teplého chleba, z ktorého sa ešte dymí pekráska vôňa, osoliť si ho a ísť niekam na čunder.

Zodpovedá sa v knihe aj mnoho otázok ohľadom mníchov. Ako to s nimi bolo? Vždy žili oddelene? Čo dodržovanie celibátu? I na to nám kniha odpovie ako to bolo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor sa ešte veľmi rád vrátil k antike. Odkazuje na helenistickú poéziu, ba aj na slávnu Sapfo. Takisto je tu aj náčrt hedonistickej rozkoše, ktorá má prezradiť, že človek si má vychutnávať svoj život ako najlepšie vie.

Je to veľmi pekné čítanie. Páčil sa mi príbeh, historické pozadie, ba aj mnohým veciam som sa priučil. Je to presne ten štýl historickej prózy, ktorá ma nútila si študovať nejaké reálie k tomu obdobiu. Teším sa na ďalšie dobrodružstvá sestry Fidelmy a brata Eaudlfa.

Teraz mám chuť na voňavý chlieb a červené víno.

Knihu určite zoženiete v knižniciach alebo antikváriátoch. Ba aj vydavateľstvo Vyšehrad to ponúka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

PS: Pokiaľ ste čítali Vlastimila Vondrušku, prídete si na svoje aj tu.

PPS: Napíšte mi ešte tipy na nejaké stredoveké detektívky.

Zdroj obrázku: http://www.databazeknih.cz/knihy/sestra-fidelma-rozhreseni-vrazdou-9817 (cit. 2017-02-25

Martin Šuraba

Martin Šuraba

Bloger 
  • Počet článkov:  654
  •  | 
  • Páči sa:  231x

Prebíjaný fiškál ;) Zoznam autorových rubrík:  Malý princČeskí herciSúkromnéNezaradenéknižný svetturistický blogDievčatko so zápalkamibehanie

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu