reklama

„Vršovice jsou zlatý,“ řek´tatínek

„To není člověk, to je Lábus.“ Výrokom tejto vety je jeho kolega Oldřich Kaiser. Aký je Jiří Lábus v divadle?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Prechádzal som sa pražskými Vršovicami. Keď niekedy vystúpite na zastávke Bohemians, prejdete sa hore kopcom okolo Tři soudků a Kozlovne, uvidíte divadlo. Je hneď nad štadiónom pražskej Bohemky.

Divadlo si udržuje akýsi šarm prvej republiky. Mám chuť na platne Voskovca a Wericha, kúpiť si pivo a nerobiť nič. Len tak sedieť na stoličke s pivom a rehotať sa na nejakej vete oboch komikov. Čím je pre mňa toto divadlo významné? Tu som prvýkrát stretol Jiřího Lábusa.

Povráva sa, že herec v divadle je niečo úplne ako herec vo filme. Pravdaže, to je tak jasná veta akoby som povedal, že keď si zohrejete párky, budú chutiť lepšie. Jiří Lábus na javisku je stelesnením všetkého dokopy. Zrazu je pred vami človek, ktorého som videl ako rozprávkového Rumburaka, komika v scénkach s Kaiserom, ba aj vo vážnych filmoch. Ako napíklad Všichni moji blízci. No a čo by bol český dabing bez neho? Prirodzene, že myslím na rozhlas v MASHi. On urobil z toho rozhlasu akoby novú postavu. A toto všetko je on v divadle. Geniálny, charizmatický, komický, rozpráva akoby neviem koľkými „otieňmi“ hlasu. Proste, Lábus.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ja som sa tam zatúlal na veľmi milú divadelnú hru. Volá sa to „Vršovice jsou zlatý,“ řek´tatínek. Mám rád divadelné hry a knihy, kde cítiť spomienky. Cítiť, že to niekto prežil. Prečo je napríklad slávna Anna Franková? Pretože ono sa to stalo. V jej riadkoch cítiť holadnské schody, ba aj prepotené stránky kníh, ktoré ona čítala. A to isté je aj v dielach, kde sa odohrávajú nejaké spomienky. On si to nikto nevymslel, skutočne sa niečo také udialo. Presne niečo také som cítil pri spomínanej divadelnej hre.

Chlap sám o sebe nikdy nevyrastie, ale zostarne. Jednoducho, na chlapoch je nádherné to, aké sú v nich deti. (A ten, kto to popiera je len pózer, alebo niekto, kto žije cudzí život.) Presne toto mi dala táto hra. Spomienky starého chlapa, ktorý mal detské oči. Nádherné spomienky na všetko, čo vo Vršoviciach prežil. To chlapčisko s trakmi a kockovanou košeľou zahral Luděk Nešleha. Koho hral Jiří Lábus? V tých spomienkach každého, kto formoval život vršovického samopašníka. Jiří Lábus bol mamou, otcom, učiteľkou na škole, prvým zamestnávateľom a tak. (Zážitok bol, keď sa tie postavy hádali. Jiří Lábus to dokázal, menil tam hlas tak často, až som mal pocit, že v divadle nehrajú len dvaja herci.)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Divadelná hra je nádherná. Je to o živých spomienkach chlapca, ktorý behal po Vršoviciach. Hral sa s deťmi, chodil do školy, miloval svojich rodičov, vychovával mladšiu sestru, zlostil a vystrájal huncútstva a beťárstva. Taká ozruta sa nachádza snáď v každej chlapčenskej košeli, ktorá nestarne.

Ono je to ako čítanie si spomienok z vlastného denníka, ktorý začne ožívať.

A ako som ja prvýkrát počul Jiřího Lábusa v divadle? Poznáte, keď vám začne z reproduktorov zvoniť hlas telefónu. Niekde (ako na Vinohradoch) hovoria veľmi úctivo, aby ste si vypli telefón. Potom vás poprosia, aby ste nefotili a nekamerovali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vo Vršovickom divadle predniesol túto prosbu Jiří Lábus. Navrhol nám, aby sme telefonovali, boli hluční a, aby aj herci mali niečo z našich osobných problémov. Pokiaľ máme cukríky, nech šustíme nahlas a podarujeme aj ostatným. Ideálne by bolo, keby sme cukríky dali aj hercom, nech takisto majú odmenu. Nuž a keď máme žuvačku, bude veľmi vhodné, aby sme ju nalepili susedovi na stoličku, aby mal veľkú radosť. Po týchto slovách a záchvatoch smiechu dokončil svoj preslov vetou „konec hlášení.“

Bolo to nádherné predstavenie. Pokiaľ sa chcete zabaviť, rehniť, stojí to za to. Po divadle ma sprevádzal sladký genius loci, ktorý ma nútil usmievať sa. Prešli sme sa po Prahe a stále, keď si spomeniem na divadelné predstavenie, úsmev genia loci sa mi pripomenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O predstavení: http://www.vrsovickedivadlo.cz/production/vrsovice-jsou-zlaty-rektatinek/

PS: Toto video si pozrite. Zhodneme sa na tom viacerí, akú má pravdu: https://www.youtube.com/watch?v=84RDy7wNbdc

vstupenka do divadla
vstupenka do divadla 
Martin Šuraba

Martin Šuraba

Bloger 
  • Počet článkov:  654
  •  | 
  • Páči sa:  231x

Prebíjaný fiškál ;) Zoznam autorových rubrík:  Malý princČeskí herciSúkromnéNezaradenéknižný svetturistický blogDievčatko so zápalkamibehanie

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu