reklama

Hobiti

Dnes si mám chuť zobrať svoju starú knihu rozprávok, tri jablká, makový koláč, píšťalku a kompas do ruksaku. Poďte so mnou, prečítam vám zo starej, červenej knihy rozprávok.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Červená kniha rozprávok nie je úplne obyčajná kniha. Nie je to kniha s rozprávkami, ktorá má červený obal. My všetci, ktorí sme sa naučili milovať Tolkiena, vieme, čo Červená kniha rozprávok znamená.

Pán profesor miloval príbehy okolo seba. Najradšej mal veľkú červenú knihu, kde bol príbeh o drakovi a poklade.

Poďte so mnou do lesa a všetci si vezmime svoju Červenú knihu rozprávok. Mám chuť kráčať okolo starého javora a zbierať listy, keď je jeseň. Tajomné ticho, ktoré ma chytilo za ruku. Kráčam ďalej a zahryznem sa do prvého jablka. Niekde tam počujem hudbu. Je to ten druh hudby, ktorý vás ťahá tancovať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nasledujem tú hudbu, túlam sa po kukuričnom poli a užívam si sladkú chuť jablka. Zrazu vyjdem z kukuričného poľa a vidím stopy. Nie sú to stopy po úteku, ale akoby niekto pokojne kráčal. Popri ceste nájdem nejaké potrhané zápisky, čmáranice a kadečo iné, na čom niekto skúšal písať. Zo všetkého sa dajú vyčítať len dve slová. Tom Bombadil.

Ach áno, Tom Bombadil, Mr. Underhil, kračajúci cudzinec, ktorého si pomýlia s tulákom.

Ťahá ma to ešte viac k spievajúcej hudbe. Vynorím sa z lesa a zacítim vôňu pozbieraného lístia, ktoré sa vysušilo a pár spokojných ľudí si hovie vo svojej spokojnosti. Tešia sa z osoleného mäsa, obrovského kusa syra a samozrejme dobrého piva.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tolkien čerpal inšpirácie z mnohých mytológií. Máme tu príbeh prsteňa, ale už nejaký príbeh o prsteni sa udial kdesi tam hore na severe. Ba aj hovoriace stromy Tolkiena okúzlili z diela, ktoré zostavil Elias Lörnnrot. Elfovia tu boli, o trpaslíkoch ani netreba rozprávať. Ale čo Hobiti? Pri spomienke na Hobitov si odhryznem z druhého jazyka a pridám do kroku.

Pán Profesor bojoval v prvej svetovej vojne. Keď ležal v zákopoch, myslel na anglický vidiek. Na to ako si ľudia pestujú na poli zeleninu. Ba aj na to koľko vylomenín, lotrovín a huncútstiev a šibalstiev povystrájal na tom starom mlyne. Vymyslel Hobitov, ktorí sú malí, ale dosiahli obrovské činy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kráčam ďalej a vidím tú dedinu. Tú dedinu, ktorú som neraz objavoval vo svojich myšlienkach a snoch. Jem už posledné jablko a utekám. Čo urobím ako prvé? Vyhľadám Sama a objímem ho. Makový koláč dám Bilbovi a pre mr. Underhilla mám píšťalku. Niekde tam v hostinci pri pinte pive uvidím aj môjho milovaného starého profesora. Poprosím ho, aby mi podpísal Červenú knihu rozprávok.

Keď sa rozlúčime, venujem mu ešte starý, pokrčený list.

„Môj drahý, pán Profesor,

keď som mal 17 rokov, takisto som podľahol príbehu o prsteni. Vonku pršalo a ja som sa zoznamoval s Thorom a Lokim. Druhý deň ma vyvolali z dejepisu a ja som o Stavovských povstaniach nevedel nič. Ani to, či niektoré bolo spojené s mojim rodným mestom. Vyučujúca ma odmenila vetou, vraj to nebolo ani na štvorku. (Vymýšľanie na ňu nezabralo.)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Som veľmi rád, že som sa zoznámil s krásnym svetom obrovského kladiva a hada žijúceho v mori. (Aj za tú cenu, že som dostal 5ku.) O Stavovských povstaniach nikomu nehovorte.

S úctou,

Martin“

PS: Ešte pár odkazov:

1) animovaný film Hobit z roku 1977 https://www.csfd.cz/film/74902-hobbit-the/prehled/

2) Hobit na martinuse https://goo.gl/6vRLLb (kúpou knihy podporíte aj mňa)

3) Životopis pána Profesora https://www.databazeknih.cz/knihy/j-r-r-tolkien-zivotopis-65881

4) Spoločenstvo Tolkiena (SK) http://www.tolkien.sk/

5) LOTR projekt http://lotrproject.com/

PPS: Dnes začala knižná šifra: https://www.martinus.sk/kniznasifra/index.php

Martin Šuraba

Martin Šuraba

Bloger 
  • Počet článkov:  654
  •  | 
  • Páči sa:  231x

Prebíjaný fiškál ;) Zoznam autorových rubrík:  Malý princČeskí herciSúkromnéNezaradenéknižný svetturistický blogDievčatko so zápalkamibehanie

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu