reklama

Simon Hughes: Liverpool FC: Příběhy legend

„O Stevenovi Gerrardovi? Býval som s nim na izbách v každom hoteli, keď sme hrali vonku. Len som ho počúval a hovoril si, „Stevie, však ty si jeden z najlepších hráčov na svete.“ (Caro o Gerrardovi.)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Keď som stál pred plaketou This is Anfield a dotkol sa jej, predstavil som si ešte starý tunel. Starý tunel, ktorým hráči chodili na ihrisko. Plaketa This is Anfield je akási symbolika, ktorú zaviedol Bill Shankly.

Futbalisti prechádzajú cez tunel a celým Anfieldom panuje ticho. Mám pocit, že nikto nikdy nevie kedy sa to stane, ale všetci v napätí vyčkávajú. A ono to príde. Štadiónom sa to spustí. „When you walk...“ Steven Gerrard prichádza ako prvý a ostatní za ním. Sám priznal, že pri počutí ako ľudia spievajú hymnu, má zimomriavky. Ja mám husiu kožu vždy, keď si to len predstavím, nie to, že tam stojím a vidím nadšených fanúšikov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pre doplnenie vzdelania, čaro krásnych spomienok a všetkého ďalšieho som sa dostal ku knihe. „Liverpool FC: Příběhy Legend“.

Simon Hughes napísal tretiu knihu, ktorá je taký seriál o osobnostiach klubu pri rieke Mersey. Bohužiaľ, len táto vyšla v češtine. Povráva o legendách klubu medzi rokmi 2000-2009.

Pre mňa má táto kniha chuť akéhosi nevinného obdobia. V tom čase som sedával pred Eurogólmi a hltal Anfield Road na obrazovkách. (To som ani vtedy nesníval, že mi jedného dňa príde správa: Takže na zápas s Newcastlom nepôjdeš, vravíš.) Miloval som ich všetkých. Rýchleho Michaela Owena, Robieho Fowlera, Emila Heskeyho, Bergera, Šmicera, Milana Baroša a zo všetkého najviac sa mi páčil mladý chlapec, ktorý dával hre myšlienku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Myslím, že keby som mal vybrať najväčšiu legendu za obdobie medzi rokmi 2000 a 2009, bol by to Steven Gerrard. Nie je to len kvôli jeho strelám, prihrávkam. Ani kvôli tomu, že sa stal kapitánom a bol vynikajúcim kapitánom. On je tou dušou mužstva, ktorú robí Liverpool takým klubom, akým je. Steven Gerrard je odkazom Shanklyho futbalovej dynastie, ktorá núti každého urobiť všetko preto, aby sa ľudia na Anfield Road tešili.

Hneď na úvod vás musím sklamať. Steven Gerrard síce napísal predhovor knihy, ale inak pasáž o ňom ako o legende nie je v knihe zahrnutá. Dôvodom je to, že Steven vydal svoju autobiografiu a v nej všetko opísal.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poteším vás faktom, že sa nachádza v každej časti liverpoolskych legiend. Je to celkom pochopiteľné. Už len preto, lebo bol veľmi blízkym mnohých hráčom.

Predstavme si teda legendy Liverpoolu! Kniha je členená na 11 kapitol. Každá osobnosť je špecifická. O koho teda ide? Phil Thompson, Danny Murphy, Michael Owen, Gérard Houlier, Neil Mellor, Dietmar Hamann, Xabi Alonso, Albert Reira, Jamie Carragher, Rick Parry a Fernando Torres.

Teším sa, keď pôjdem s chlanmi na pivo a o každom z nich budeme vášnivo diskutovať.

Priznám sa, že som pôvodne chcel napísať ku každému nejakú pasáž. Pokiaľ by som to takto robil, článok by bol veľmi dlhý. Preto napíšem ku každému pár viet a dlhšiu diskusiu o jednotlivcoch nechám na osobné stretnutie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Phil Thompson 

Slávny futbalista Shanklyho a Paisleyho doby. V knihe sa popisuje jeho práca, keď bol asistentom Gérrard Houliera. Pri čítaní si užijete časť, keď hovorí o svojom prvom stretnutí s Billom Shanklym. Je to ako audiencia u pápeža.

Danny Murphy

Hneď prvé slová, ktoré Danny Murphy prednesie, sú venované jeho gólom na Old Traforde. Istý druh nepriateľstva medzi The Reds a Červenými Diablami je tu od nepamäti. Každý chlapec Liverpoolu sníva o dvoch veciach. To, že skóruje na dvoch štadiónoch: Old Trafford a Godison Park.

Inak, Dannyho Murphyho si ako futbalistu samozrejme pamätám. Keď som o ňom čítal, bol mi blízky. Nie ako futbalista, ale ako človek. Cítil som z riadkov akoby som spoznával nejakého starého kamaráta.

Nerozumel som tomu, ale bol mi bízky. Akoby bol veľmi známy. Potom mi to došlo: mládežnická akadémia. Každé ráno mladí chlapci fúkali lopty a čistili kopačky. Boli štyria, akoby také dve dvojice: Michael Owen, Jamie Carragher a Danny Murphy, Steven Gerrard.

Michael Owen

Milovaný chlapec s fantastickým gólom proti Argentíne. Kto ho nemal rád koncom na prelome tisícročia? Bol jeden z mnohých, čo dvihli nad hlavu pohár UEFA. Ako to bolo s jeho odchodom do Realu Madrid? U neho by to bolo na celý článok.

Nevedel som, že v Madride mu najprv sľúbili, že ho pustia späť do Liverpoolu a potom ho predali do Newcastlu. Všetko to tam popisuje.

Gérrard Houlier

Poznáte film Les Choristes? Francúzsky film o učiteľovi, ktorý príde do internátnej školy. Neposlušné deti naučí spievať a ukáže im základné, ľudské hodnoty. Klasický príbeh, keď sa zo zlých, neposlušných, ufúľaných detí stanú mladí ľudia s akousi túžbou žiť život. Žiť život tak, aby to malo zmysel.

On je presne tým starým učiteľom na Anfielde. Keď prišiel do Liverpoolu, vládla tam anarchia. Zaviedol tam nové pravidlá a dvihol morálku.

Gérrard Houlier je akýmsi stavebným kameňom medzi manažérmi. Vytoril z Liverpoolu rodinu a každý sa pred zápasom cítil akoby šiel bojovať. Je to najobľúbenejší manažér Stevena Gerrarda. Vystupoval ako otec, ktorý sa zaujíma o chlapcov. Pokiaľ ste mali nejaký problém, on vám vždy pomohol.

Prečítajte si o ňom viac. Ja som si pri čítaní o ňom púšťal na Youtube staré zápasy, keď ešte trénoval on. Úprimne mám pocit, že nikdy z klubu neodišiel. Jeho duch je stále tam kdesi nad Kopom.

Neil Mellor

Mladé chalanisko, ktoré si zamilovalo atmosféru tréningov. Akadémia v Kirkby je dôležitou cestou. On nádherne popisuje ako sa chodilo na tréningy a aká tam bola atmosféra. Nabudúce, keď budem v Liverpoole, pôjdem sa tam pozrieť.

Dietmar Hamann

Tvrdá nemecká hlava a rok 2005. Finále Ligy majstrov. Ide kopať penaltu. V knihe som sa dozvedel, že ju kopal so zlomeným nartom. On bol futbalistom, ktorý si skočil po tréningu na pivo a tam sa rozprával o čomkoľvek. Krásne popisuje svoj vzťah, aký mal Liverpoole. Zaľúbil si mesto za riekou Mersey.

Pri čítaní o ňom som dostal strašnú chuť na anglické raňajky. (Ale bez octu). Pokiaľ budete v Liverpoole, choďte na Williams Square. Je tam bistro. Majú tam klasické anglické raňajky s kávou.

Xabi Alonso

Sú futbalisti, ku ktorým ma to ťahá. Ani neviem prečo, ale páči sa mi ich štýl. Ako malý hastroš som miloval Ľuba Moravčíka pre jeho prihrávky. Na hráčoch, ktorí príhravajú, mi je niečo blízke. Je v tom akýsi tímových duch. Ja tiež pri hraní futbalu najradšej prihrávam a, keď sa mi podarí prihrávka cez niekoľkých hráčov, o to ma to viac teší.

Xavi Alonso bol majster prihrávok. Prečítajte si o ňom aj viac! Napríklad to, aký mal vzťah s Rafom Benitezom a Stevenom Gerrardom.

Albert Reira

Jeho príbeh v knihe sa začína niekde v Slovinsku. V čase písania knihy Albert Reira sa nachádzal v mužstve FC Koper. Bol hráčom a zároveň aj športový riaditeľ. Ako sa zo španielskeho futbalistu, ktorý prešiel klubmi ako Bordeaux, Liverpool, Galatasaray, stal športový riaditeľ v slovinskom klube?

Mňa zaujal jeho opis a vzťah k anglickému futbalu. „Na anglickom futbale je najkrajšie to, že pre ten hluk z tribún nepočujete, čo vám hovoria spoluhráči.“

Jamie Carragher

Carragher a tie jeho vtipy. Keď Gerrard začal zarábať ako profesionálny futbalista, Carragher za nim prišiel a hovoril mu. „No čo tvoje vlasy? Učesal si si háro aspoň na riti?“

Neustále mlel a mal pripomienky. Vkuse nejaká výtržnosť. Dieter Hammann píše, že Caro vyhľadával senzácie. Jedného dňa sedeli spolu v autobuse a keď sa vracali zo zápasu, Carov otec vyšiel z krčmy. Tancoval tam a Hammann hovorí, že „Keby som ja takto videl svojho tatka, hneď sa zavriem do najtemnejšej komnaty. Carragher na neho klopal z okna autobusu a kričal: „Do toho, frajer, poď!““

Keď nemám náladu, hneď si prečítam niečo o ňom a rehocem sa. On musel byť úžasný ako tímový duch. Stále vysmiaty s nevinnou tvárou vystrjájať.

Caro bol taký vtipálek. Ale potom čítate toto a spadne vám sánka.

„Kedysi sme boli štvorka. Michael Owen a ja, Danny Murphy a Steven Gerrard. Keď Michael a Danny odišli, skamarátili sme sa so Steviem. Býval som s nim na izbách v každom hoteli, keď sme hrali vonku. Len som ho počúval a hovoril si, „Stevie, však ty si najlepší hráč na svete.“

Bol neuveriteľnou oporou liverpoolskej obrany. Nielen obrany, ale celého mužstva. Spolu so Stevenom Gerrardom dokázali chalanov namotivovať. Povráva sa, že Rafa Benitez špeciálne s nimi preberal taktiku a rozoberali tak chalanov v mužstve.

Ak mám pravdu povedať, o ňom sa mi čítalo najlepšie.

Rick Parry

Počas rokov 2000-2009 Liverpool prechádzal všeliakými zmenami. Rick Parry bol generálny riaditeľ klubu. Vo svojej pasáži v knihe popisuje svoj vzťah s Gérrardom Houlierom. Rovnako aj s Rafom Benitezom.

Popisuje sa tu aj ako to bolo s predajom klubu.

Fernando Torres

Miláčik tribún, ktorý strieľal góly. Popisuje svoj vzťah k Atléticu Madrid. Potom aj to, aký bol v Liverpoole šťastný. Mesto sa mu páčilo, ľudia ho mali radi a všetko vyzeralo krásne.

Neskôr odišiel do Chelsea a fanúšikovia ho privítali s transparentom, na ktorý nezabudol. „Ten, kto nás zradil, bude navždy kráčať sám.“

Prečítajte si o jeho odchode do Chelsea, o jeho pocitoch, ale aj o tom ako mu časom fanúšikovia odpustili.

Tieto legendy boli v knihe predstavené. Je to veľmi pekná kniha plná emócii a futbalových príbehov. Každý fanúšik The Reds by si ju mal prečítať. Ja sa priznám, že po prečítaní tejto knihy sa vrátim k Stevenovi Gerrardovi. Predsa len, teraz sa mi Steven Gerrard bude čítať trochu inak.

Kto mi na knihe chýbal? Mnoho hráčov. Mohla byť pasáž o Benitezovi, o Reinovi, o Sammym Hyypiäovi a podobne. Najviac mi však chýbal brankár Jerzy Dudek.

Údaje o knihe:

HUGHES, S. Liverpool FC: Příběhy legend. Albatros: Praha, 2018. 336 s. ISBN 978-80-264-1877-1.

Martin Šuraba

Martin Šuraba

Bloger 
  • Počet článkov:  654
  •  | 
  • Páči sa:  231x

Prebíjaný fiškál ;) Zoznam autorových rubrík:  Malý princČeskí herciSúkromnéNezaradenéknižný svetturistický blogDievčatko so zápalkamibehanie

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu