reklama

Niečo málo od Selmy Lagerlöfovej

Štipľavý vietor ma zavial kdesi do švédskej krčmy. Je to hneď pri prístave. Čapujú tu pivo, ale hlavne tu majú najlepšie ryby na svete. Poďme sa zatúlať do prostredia Selmy Lagerlöfovej.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Selma Lagerlöfová je pre mňa nesmierne príťažlivá spisovateľka. Okrem toho, že jej literárny svet začína nádherným Nilsom Holgerssonom, má moho krásnych knižiek.

Poznáte ten pocit, keď si z knihy ukradnete (požičiate) prostredie. Zavrieť si na chvíľu oči a vymyslieť si svoj príbeh.

Keby som bol v prostredí Pokladu pan Arna, zatúlal by som sa do prístavu. Nebavme sa o tom príbehu, ale o Švédsku niekedy v 19. storočí. Prístav, studené more a krčma kdesi tam nakonci. Nie taká krčma ako je na začiatku v Ostrove pokladov, ale iná.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Švédska krčma, ktorá ma rozmaznáva. Ono to má akúsi biblickú symboliku. Vždy, keď myslím na tú knihu a kráčam do prístavu, spomeniem si na chlieb a ryby.

Krčma sa nachádza v malej dedine, kde je len zopár domcov. Je tam pár nocľahov pre námorníkov a pár ďalších pre ľudí z dediny. V strede dediny je kostol, pri ktorom býva pán farár. Je to veselý chlapík, ktorý ľúbi pivo a dobrých ľudí. Má pohostinné srdce. Dedina má len pár ciest a najkrajšie domy sú pri mori.

Chcel by som sa v tejto dedine narodiť. Bývať pri mori a pozerať sa na lode. Starí rybári od skorého rána hádžu siete do lodí a idú na more. Určite by som si čítal knihy o Vikingoch a slnko by mi svietilo do očí. Viete, prečo vám slnko svieti do očí? Pretože vás chce na niečo upozorniť. Ako tak čítam nejakú starú knihu, slnko ma upozorní na voľačo. Cítil som ju. Prišla prvá obchodná loď a celá dedina sa zmení na mesto a utekajú privítať námorníkov a náklad. Takí sú tam ľudia. Obdarujú námorníkov rybami a pozvú ich na kus reči.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keby som rástol, chcel by som sa s chlapcami hrať na námorníkov. Jedli by sme chlieb s rybami a liezli po lodi, bili sa s pirátmi a pasovali sa s mórskymi príšerami. Chlapčenská fantázia je veľkolepá a nikdy sa nestratí.

Je fakt, že keby som žil v takom veku ako mám teraz v spomínanej dedinke, uričte by moje hry na pirátov a námorníkov skončili. Zaujala ma rozkvitnutá lúka plná kvetov. Isteže pôjde o sukňu, ktorej majiteľka sa vždy usmeje a odvráti tvár. Na ženách je nádherná hravosť a iskrivosť farbami.

Večer zájdeme s chalanmi na pivo. Do tej, ktorá privítala námorníkov. Dajme si chlieb, ryby a nejaké to pivo. Našiel som ju. Moju rozkvitnutú lúku kvetov. Nemá na sebe tú sukňu, ale niečo iné. Predsa, býva už chladnejšie. Je pohľadná, usmievavá a hanblivá. Nepočujem veľmi, keď sa dostane k slovu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Potom sa náhodne stretneme pri mise, do ktorej dali čerstvo upečené ryby. Hanblivo sa na seba usmejeme a ponúknem ju, aby si vzala. Zarozprávame sa a zistíme, že obaja milujeme knihy našej obľúbenej Selmy. Odprevadím ju domov, aby som sa uistil, že v rybe nebola žiadna kosť. Párkrát si to zopakujeme a vezmeme sa. Budeme pracovať a večer sa stretávat v posteli pri knihe, sviečke a teplom kakau. Ráno sa vždy zobudím skôr a ona za mnou príde. Spoločne sa pozeráme na lode ako prichádzajú a ochádzajú.

Potrebujem opäť severanov. Knihu, kde je hrozná zima, ale dokáže ma zohriať emóciami. Severania mi pripomínajú mňa, keď som pri ohni. Vždy dokladám drevo a nikdy ho nie je dosť a neustále dokladám. Dajte mi nejaký tip.

Martin Šuraba

Martin Šuraba

Bloger 
  • Počet článkov:  654
  •  | 
  • Páči sa:  231x

Prebíjaný fiškál ;) Zoznam autorových rubrík:  Malý princČeskí herciSúkromnéNezaradenéknižný svetturistický blogDievčatko so zápalkamibehanie

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu