reklama

Sprievodca Košicami III

Dnešný košický sprievodca sa bude venovať pivu. Ani nie tak pivu ako takému, ale kam v Košiciach chodiť na pivo. Začneme ako inak pri dopravnom podniku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Miesto, kde ožije mágia, mytológia a spomienky

Dopravný podnik v Košiciach má niekoľko pracovísk. Jedna budova je v Džungli, kde chodia spať autobusy. Druhé pracovisko sa nachádza v meste na Roosveltovej ulici. To sa využíva vtedy, keď sa ide zaplatiť pokuta za porušenie predpisov. Ďalšie časť dopravného podniku je v Šaci, tam chodia spať autobusy, ktoré premávajú tam. Svojho času tam spával autobuse číslo 26, ktorý má pre mňa osobne nezabudnuteľné čaro. (Možno ešte spáva.) Poslednú budovu, ktorú poznám, sa nachádza na Bardejovskej ulici.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bardejovská ulica v Košiciach má nesmierny pôvab. Okrem toho, že sa tam ukladajú električky k spánku, je tam málá spomienka na futbalový štadión. Tam kedysi hral futbalový klub TJ Spoje Košice.

Ako to tak býva, každé futbalové ihirsko má pri sebe krčmu. Táto krčma je akýmsi symbolom všetkého možného, čo si viete predstaviť. Nepoznám Košičana, ktorý pri spomienke na krčmu U Ďurka nezaslzil radosťou. To je chrám mágie, mytológie, spomienok a Dru tyčiniek.

Krčma U Ďurka je známa predovšetkým preto, lebo každý s ňou má osobný príbeh. Príbehov je neúrekom. Od toho, keď nás odtiaľ vyhodili o ôsmej ráno. Alebo ako sme tam chodievali po šichte z Kauflandu, voľačo by sa už našlo. Podarené rande, kde človek zistil, že dáma je dcéra revízorky, ktorú nenávidí celé mesto za jej ľudský prístup a mnoho, mnoho iného.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď sme ešte chodievali na hokej, ktorý sa hrával na Kavečianskej ulici, v piatky sme sa zastavili U Ďurka. V žiadnom inom meste som nedokázal zacítiť atmosféru piatku ako doma. Je to akýsi pocit, keď z ničoho nič si uvedomíte, že sa blíži víkend. Akoby sa celé mesto lúčilo s pracovným týždňom.

Piatok poobede, kofola na stole a sledujte to dianie. Všetci sa chodia vyrozprávať, posťažovať a kadečo iné. U Ďurka je na to ideálne miesto z jedného prostého dôvodu. Je to podnik, kde je tak nejak každému jedno, o čom sa s kým rozprávate. (Alebo zájdite do Ďurka, dajte si pivo a sledujte okolie. Je to neuveriteľný pocit. Budete sa smiať zvedavosťou.)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všetci máme nostalgickú krčmu, kde sme si prvýkrát išli objednať kofolu. My sme s Emilom a inými paskudami chodievali práve sem. Minimálne raz ročne (ale aj častejšie) zájdeme pospomínať na hlúposti a pozhovárať sa o všeličom. Svojho času tu čapovali Gemer, ale teraz tam majú tušim pivá, ktoré dodáva Heinekn. (Starobrno, Krušovice, Zlatoprameň. - Niečo z toho.)

Dopili sme si pivo U Ďurka a poďme električkou číslo 9 na Komenského ulicu.

Marhuľové pivo

Komenského ulica má svoje čaro. Pre mňa je to ulica, kde sme s Emilom roznášali letáky. Takže poznáme každý zvonček, bránu a ľudí. Usmievavé pohľady dievčat, ktoré sme práve zobudili. Sú strapaté, okaté, v okuliaroch a nočnej košeli. (Bolo pekné od nich, že nám dovolili ostatné veci nechať na fantázii.) Takisto sme poznali kadejakých cholerikov, ktorí mali hlas tigra v klietke a chceli na nás vyliať vodu. (Škoda, že som neroznášal letáky na Triede SNP 11, pozn. Autora. Tí, čo majú internet od Antiku, zrejme pochopili.)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na Komenského ulici je Červený kríž. (Snáď je oproti nemu aj AIDA). Keď sa poberiete smerom do mesta, uvidíte dvor. Volá sa to Pivovarský dvor Corvus. Majú tam remeselné pivá, všakovaké dobroty. Pokiaľ milujete marhuľové pivo, zájdite tam. Je to inak veľmi príjemná záhrada, pri ktorej k vám príde duch mesta. Je to nádherné miesto, kde sa po 2, 3 pivách začne rozprávať o spomienkach, výmysloch a iných lotrovinách. Miesto je nazvané podľa kočovného pivovaru Corvus, ktorý sa varí v Košiciach. Čo sa týka mňa, v lete chodím najradšej sem.

Vôňa histórie, Sándora Máraia a chlebu vo vajci

Pokiaľ sa posunieme smerom ďalej, prídeme na Hlavnú ulicu. Dobehneme k Levočskému domu. Tam je starý pivovar, ktorý vonia históriou. Dnes sa volá Pivovar Hostinec. Povráva sa, že sa tu pivo varilo už v 17. storočí. Za zmienku stojí fakt, že sa v tomto pivovare ženil Gabriel Betlen so svojou Katarínou.

Ďalšou historickou perličkou je to, že ho spomína v Košickej pochôdzke aj Sándor Márai. Je to nádherná kniha. Prechádza sa po meste a zazvoní na veži 12 hodín. Vtedy si povie. „Som doma. Ide sa na pivo.“

Ja to mám podobne. Pokiaľ sa túlam po Košiciach a dôjdem na Hlavnú, mám chuť po tej prechádzke na pivo. Tiež nakuknem dovnútra a pozriem sa, čo dobré majú. Stále niečo iné a ešte k tomu s originálnym názvom. Bolo tam pivo venované takej osobnosti, akou je Ander z Košíc. Logo bolo tiež veľmi pekné. Bol tam aj v totim svojim ancuku.

Okrem Andera tam varili aj pivo, ktoré sa volalo „Košickí majstri“. Je to venované košickým hokejistom. Taká dobrá, poctivá desiatka. Veľmi dobre sa to pilo.

Pred Vianocami zájdem do Hostinca so sestrou a dáme si nejakú dobrotu z výčapu. Keď si tak čítam pochutiny k pivu, vždy sa posumejem nad chlebom vo vajci. Vtedy cítim, že som doma. Je to snáď jediný podnik, kde som videl, že by niečo také robili. Ale je to naše, pripomína mi to dobroty, ktoré mám od mala. (Inak, dal by som si. Minule som si robil sám, o výsledok sa podelím radšej v súkromi.)

Najlepšie hrianky na svete a kvasinkové pivo

Predstavte si, že dostanete strašnú chuť na hrianky. Kam v Košiciach na hrianky? Iste, asi sa dá ísť kamkoľvek.

Ja najradšej chodím do pivovaru Golem. Je to jeden z prvých pivovarov, v ktorých som bol. Majú tam svoje kvasinkové pivo a takisto aj svojho Golema, ktorého kedysi postavil Rabi Loew. Je to príjemné miesto, pije sa tam skvelé kvasinkové pivo.

Kam najradšej chodím? Veľmi rád zabočím hneď doprava a sadnem si k prvému stolu, aby som videl na ulicu. Dám si kvasinkové pivo a hrianky s cesnakom.

Pred poslednými Vianocami som bol v Goleme so sestrou. Pili sme pivo, jedli tie najcesnakovejšie hrianky na svete a pozerali sa von oknom. Začalo snežiť. Vtedy som si uvedomil, že budú biele, zasnežené Vianoce a mal som takú radosť zo seba.

Týmto by som dnešnú pochôdzku uzavrel. V ďalšom si spravíme ďalšiu pivnú pochôdzku. Zájdeme do Hoblíka, k Šemrákovi a do Red nose pubu.

Martin Šuraba

Martin Šuraba

Bloger 
  • Počet článkov:  654
  •  | 
  • Páči sa:  231x

Prebíjaný fiškál ;) Zoznam autorových rubrík:  Malý princČeskí herciSúkromnéNezaradenéknižný svetturistický blogDievčatko so zápalkamibehanie

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu