reklama

Pouličný futbal: Futbalová lopta

„Keby sa ma niekto spýtal, ktorá časť môjho futbalového života je najkrajšia, poviem mu, že to bola futbalová akadémia. Každé ráno sme fúkali lopty, šúchali kopačky a počúvali nášho správcu ihriska.“ (Steven Gerrard)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Futbalové ulice sú plné príbehov mladých chlapcov. Na ihriskách, ktoré sme si vytvárali ihriská, sa začali odohrávať naše prvé futbalové skúsenosti, prvé kamarátstva a trošku neskôr aj prvé šteklivé pohľady s dievčatami. Ešte si dodnes pamätám ako sa jedna červenala, keď som spadol z preliezky a tiekla krv z kolena.

Najväčšou láskou na svete bola futbalová lopta. To guľaté čudo, pri ktorom si chlapci od radosti lámu nohy. Poďme si rozprávať príbehy o futbalovej lopte.

Jedného decembrového večera som bol v Bratislave. Na akcii, ktorú usporiadal Slovenský olympijský výbor, rozprával jeden pán svoj príbeh o futbalovej lopte. Hovorieval, že s chlapcami hrávali futbal so svojou handrovou loptou. To znamená, že staré šaty a handry nejako poskladali dokopy a hrávali s tým futbal. Napísal o tom poviedku a vyhral svoj prvý písací stroj, na ktorom začal písať. Bol to Ladislav Ťažký. Veľmi rád by som si to prečítal. Tam okolo Čierneho Balogu to musí byť úžasné. Chalani hrajú futbal, večer prídu domov, kde ich čaká plech s buchtami. Druhý deň ráno vstanú, natrú si otcovou pálenkou nohy, aby neboleli a idú opäť kopať do handrovej lopty.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Príbehy, ktoré píšu futbalové lopty, sú nekonečné. Plné fantázie, nádherných zážitkov, ktoré si pamätáme, ale niekedy v nich cítiť mierne využitie fantázie.

Ja si pamätám na jedného šarvanca, na ktorého každý kričal. „Hoď loptu!“

Ešte ani neprišiel na futbalové ihrisko, ale lopta tam už bola. Hneď do seba hodil krčah vody, polovicu chleba s 20 dkg vysočiny a šiel na ihrisko. (Ešte k tomu ihrisku. Bol to obyčajný priestor nerovného povrchu, ktorý končil preliezkou. Lopta skákala, kuchárky zo škôlky nemali nervy na magické superstrely, ale aj tak to bol pre nás Anfield, Camp Nou, St. James Park, alebo iné futbalové divadlo snov.)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď Emil hodil loptu na ihrisko, bol to pre nás Svätý grál. Rozdelili sme sa podľa tričiek alebo obľúbenosti a začali sme hrať. Kopli sme do lopty a bez nejakej taktiky sme hrávali. Nahrávka cez dvoch hráčov, kľučka a strela. Magický zážitok bola aj penalta o pravdu.

Isteže to v našich očiach vyzeralo ako, keď McManaman nahrával Robbiemu Fowlerovi, ale realitu si už nepamätáme. Keď som raz na jednom takom ihrisku vystrelil do borovice (to bola tyč), odrazila k druhej borovici a tak prešla do brány. Nádherný zážitok. Cítil som sa ako veľký futbalista, ktorý oslavuje pred fanúšikmi.

Futbal bol perfektný. Učili sme sa robiť prvé kľučky a lopty končili v rukách kuchárky materskej škôlky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pre futbalovú loptu boli pravidlá.

1. Trafiť bránu, pretože inak si po ňu zabeháte. (Keď je gól, po loptu ide brankár. Keď sa netrafí brankár, musíte ísť vy.)

2. Keď ste dali gól, bol to vaš miláčik.

3. Keď ste netrafili bránu, lopta schytala mnoho nadávaok. (Ta dze idzeš do Marii)

4. Bez lopty sa hrať nedá. Keď bol kamarát s loptou odcestovaný, bol to strašný deň. Mali by v také dni vyhlásiť štátny smútok.

5. Lopta mala vždy zaujímavú trajektórie. Pokiaľ to bol pekný gól, mali ste nohy obľúbeného futbalistu. V prípade, že ste netrafili dobre, bolo vám odporúčané navštíviť Moldavskú ulicu v Košiciach. (Nebudem hovoriť prečo, veď dobre poznáme.)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aké ste mali so svojou (prvou) futbalovou loptou zážitky?

Ja vám jeden bolestivý napíšem. Inšpiroval ma k tomu príbehu chlapec menom Benjamin. Futbalová rozprávka z Japonska (aspoň som si to myslel.) Benjamin a jeho futbalové schopnosti. Potom tam bol Erik, čo som ho neznášal, ale páčila sa mi jeho sestra. Prišiel tam aj Cézar, ktorý mal Orliu strelu. Orilia strela bola to, keď ste nohu vystreli o negeometrický rozmer a strelili ste do lopty takú bombu, že budú budovy padať. (A tá blažená smrť v očich.) Ibaže on z toho urobil tak, že preloboval brankára.

Ja som sa zahral na Cézara a šiel som kopnúť do lopty. Ibaže niekto mi tu loptu zobral a ja som namiesto lopty trafil holú zem. Mal som hviezdičky pred očami a modlil som sa, aby som druhý deň nešiel na amputáciu. Našťastie som si len vytkol členok. (Ach, členky, užili sme si spolu.)

Ako sme sa lúčili s futbalovými loptami? Niektoré končili na streche škôlky, inými sme porozbíjali okná a podaktoré sú v starých izbách a čakajú na to, kto s nimi bude písať svoju vlastnú históriu.

Napíšte mi svoje zážitky s futbalovou loptou.

Zdroj obrázku: https://image.freepik.com/free-photo/old-soccer-ball-on-dry-and-cracked-ground-texture_1232-3136.jpg

Martin Šuraba

Martin Šuraba

Bloger 
  • Počet článkov:  654
  •  | 
  • Páči sa:  231x

Prebíjaný fiškál ;) Zoznam autorových rubrík:  Malý princČeskí herciSúkromnéNezaradenéknižný svetturistický blogDievčatko so zápalkamibehanie

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu