reklama

Aký je odkaz kníh E. M. Remarqua?

„Padol dolu tvárou, ležal na zemi, akoby spal. Keď ho obrátili, videli, že sa asi dlho netrápil. V tvári mal taký pokojný výraz, akoby bol takmer spokojný s tým, že sa to tak skončilo.“ (Erich Maria Remarque)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (30)

100 rokov uplynulo od konca prvej svetovej vojny práve dnes. Je 11. november a ja od včerajšieho večera myslím na Katza. Mám chuť na plný kotol mastnej fazule a bieleho chleba. Alebo opečeného prasaťa.

Mám jeden dôvod, prečo vždy spojím tématiku 1. svetovej vojny s Paulom Baumerom, Katzom a celej tej triedy. Mám pocit, že Vám ten dôvod nemusím uvádzať. Neviem, či je to autorovým naturalizmom alebo jeho postavami. Tú knihu som prvýkrát čítal asi ako 18 ročný chlapec plný nepoznaného. Čas od času sa k nej rád vraciam. Na západe nič nové.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sú knihy, o ktorých zvykneme hovoriť, že sú generačné. Remarqua číta celý svet. V každej jednej dobe sa nájde 18 ročný človek (alebo aj mladší), ktorý knihu číta a krváca spolu s Paulom Baumerom a nedokáže odpustiť autorovi, že Stanislaus Katczinsky to neprežil. Teda nie autorovi, ale nezmyselnosti toho všetkého zabíjania a vojny.

Na západe nič nové nie je len románom o 1. svetovej vojne. Ide o nádherný odkaz všetkého ľudského, čo si v dobe nezmyselného zabíjania dokázali ľudia predať. Spolužiaci, ktorí si písali slohové práce, naháňali sa po pivárňach a začali spoznávať to nádherné čaro ženských úsmevov sa zrazu ocitli vo vojne. V tejto knihe však vojna nekončí, ale začína iná.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A čo Cesta späť? Keď sa vrátili domov a začali si čítať slohové práce, čo písali ešte počas školy. No a potom to celé začleňovanie do spoločnosti, ktorú nechápe nikto.

Mnoho ďalších Remarqových kníh je o ľuďoch, ktorých sa dotkla táto hrozná vojna a oni nevedia, čo ďalej robiť. Napíšte mi, pri ktorej knihe ste mali pocit, že hlavní hrdinovia kvôli dôsledkom tej strašnej vojny, majú pocit beznádeje.

Jednou z najsilnejších príbehov je poviedka v knihe Nepriateľ. Práve tá, kde žena musí svojho manžela dotiahnuť do toho lesa, kde sa bojovalo. (Tuším niekde v Belgicku.) Prečo? Pretože on jednoducho nedokázal pochopiť a uveriť tomu, že vojna naozaj skončila.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Okrem toho, že sú knihy generačné, sú aj knihy, ktoré nás sprevádzajú celým životom. V každom období nášho života sa knihy čítajú inak. Záleží to hlavne od životných skúseností a od toho ako sa dokážeme pozerať na literatúru. Ako to je so mnou a s knihou Na západe nič nové?

Keď som mal 18, krvácal som s tými chalanmi. Akoby som čítal denník spolužiakov, ktorí sú tak ďaleko. Momentálne sa dostávam do veku, kedy by som mohol byť ich učiteľ. Niekto, kto je za nich zodpovedný. Ten, komu by prezradili svoje šibalstvá a tajomstvá, ale s určitou disciplínou. Ktovie aké by bolo byť ich učiteľ. Keď som mal 18, krvácal som s ich osudmi a s tým, čo sa tam udialo. Momentálne by som krvácal za každý nedoručený list, čo by mi z fronty neposlali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aký je odkaz Remarqua po 100 rokoch? Dobre, tú knihu napísal neskôr ako skončila 1. svetová vojna. Ja si myslím, že by sme mali čítať jeho knihy. Kvôli postavám ako bol Baumer, Katz, Koster, Štajner, Kern, Jozef Schwarz a mnoho, moho iných. (No a ako hovorievali mnohí. Nečítajte jeho knihy s prázdným žalúdkom a už vôbec nie s prázdnou chladničkou.)

P.S. Vzhľadom na to, že ja som obrovský milovník MASHu, je tu niečo, čo symbolizuje dnešný večer. Myslím, že video nepotrebuje ani komentovať: https://www.youtube.com/watch?v=ize5lZoIlBk –pozrite si to video a pripite si so mnou na „starého kavaleristu.“

Obrázok: https://www.pantarhei.sk/media/catalog/product/cache/1/image/250x361/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/n/a/na-zapade-nic-nove-78508.jpg

Martin Šuraba

Martin Šuraba

Bloger 
  • Počet článkov:  654
  •  | 
  • Páči sa:  231x

Prebíjaný fiškál ;) Zoznam autorových rubrík:  Malý princČeskí herciSúkromnéNezaradenéknižný svetturistický blogDievčatko so zápalkamibehanie

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu