reklama

Starootcovský Harry Morgan

„Všetko, čo chlap v živote má, sú jeho vlastné hodnoty. Keď podľa nich nežije, tak nič nemá.“ (Harry Morgan)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)

Harry Morgan sa narodil 10. apríla v roku 1915. Jeho rodným mestom sa stalo Detroit. Po všakovakých skúsenostiach sa objavil na filmovej scéne. Jeho filmografia je bohatá.

Spomeniem „The Ox-Bow Incident“ z roku 1943, kde hral aj Henry Fonda a vtedy ešte mladý Anthony Quinn. Ide o western, v ktorom pár ľudí vezme zákon do svojich rúk. Zistí sa však, že ono to nie je na prvý pohľad také, aké sa zdá. Odporúčam si to pozrieť. Nie som úplne fanúšikom westernu, ale toto ma fascinovalo.

V roku 1954 si zahral v dvoch filmoch. Spomeniem dva, pretože len tieto dva filmy som videl.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jeden je opäť western „Vzdialená krajina“. Klasický westernový scenár. Zisk peňazí, obchodovanie s dobytkom a potom sa to niekomu nepáči. Harry Morgan tu má menšiu úlohu. Hraje jedneho z jazdcov.

Druhý film z roku 1954 ma zaujal oveľa viac. „Príbeh Glenna Millera“ si ma získal aj napriek tomu, že nie som úplným fanúšikom swingu. Je to nádherný film o významnej osobnosti a Harry Morgan tam zahral charizmatickú postavu, vo filme bol blízkym priateľom Glenna Millera. Odporúčam tento film. Je plný hudby, lásky, rozhodnutí a odkazom, že dodnes hudba Glenna Millera žije.

V roku 1960 strávil Harry Morgan úlohu sudcu vo filme „Kto seje vietor“. Celý film by nemal takú atmosféru, keby doň nevkročil Spencer Tracy so svojim smiechom a charizmou. Je to príbeh o súdnom procese, kde sa rieši otázka náboženstva. Proste učiteľ zahrnie do výuky evolúciiu a niektorí protestanti ho odsúdia, že haní božie učenie. Je to milý film a aj Harry Morgan tam zohral dôležitú úlohu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Posledným filmom, ktorý som s ním videl je akýsi symbol amerického filmu v tom čase. Mladí herci sa tam točia okolo tých starších a nádherne si tam pomenili úlohy. Je to film „Ako bol dobitý západ.“ Stretli sa tú snáď všetky herecké legendy tej doby. (Rozprávač je Spencer Tracy.) Inak tu hrá Henry Fonda, James Stewart, Gregory Peck, Richard Widmark, Harry Morgan, Walter Brennan a mnoho, mnoho ďalších. Veľmi pekný film.

Po všetkých (ne)spomínaných filmoch ma Harry Morgan zaujal najviac v MASHi. Ten seriál je pre mňa nádhernu cestou myslenia, kultúry a má úžasné postavy.

Harry Morgan sa stal pre mňa obrovským vzorom. Nemám síce takú lásku k rybám a koňom, ale veľmi sa mi páči jeho spôsob myslenia. Harry Morgan je neuveriteľná osobnosť a v úlohe Shermana T. Pottera postupne celému svetu ukazoval, že je to jeho životná rola.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vojenský doktor, ktorý nejde úplne podľa predpisov je obrovským sklamaním majora, ktorého s láskou titulujú kuní ksicht. Hneď na začiatku si získa aj najkrajšiu kvetinku v tábore. Klinger mu ale vyvedie kopec vylomenín a lotrovín. (Pripomeňme si Desatoro desiatnika Klingera.)

1) oblieka sa do šiat

2) jeho dvaja bratia umrú pri výbuchu v továrni na fúkacie harmoniky

3) Kto mi nalial benzín do benzínu?

4) Prizná sa mu koľko má detí (napríklad aj jeho vlastnú vnučku)

5) Zoznámi ho so svojim domácim miláčikom Habibi

6) Stane sa cigánom a vždy, keď cíti papriku, obracia sa k Budapešti

7) Spraví si piknik a degustuje jeep

SkryťVypnúť reklamu
reklama

8) Preoblečie sa za kórejsku dámu, ale prezradia ho jeho chlpaté ruky.

9) Začne počas tepla nosiť gumový oblek na chudnutie.

10) Rozhodne sa pribrať, aby ho vyhodili z armády.

MASH je seriál, ktorý ukazuje ako krásne sa postavy vyvíjajú. Je plný láskavého humoru a Sherman Potter má chápave oči, nahnevaný hlas a akúsi ochrannú ruku nad každým v tábore. Chápe zraniteľnosť Hawkeyeho, rodinnú lásku BJ, osamelosť Margaret, Radarovho medvedíka a neskôr aj obrovský temperament zraneného aristokrata Charlesa.

Hawkeye ho spomína v poslednej vôli. Venoval mu svoj výtlačok knihy Posledný mohykán. Keď prišiel Sherman Potter do MASHu, Hawkeyemu chýbal menej jeho vlastný otec.

BJ nikdy nevedel namaľovať. Ale bolo nádherné, keď skončila vojna a obaja sa rehnili na zoznam, ktorý dostali od manželiek.

S Radarom si vytvorili obrovský vzťah plný lásky. Tým, že Radar nepoznal svojho otca, tým mu bol plukovník veľkým chlapským vzorom. Potter chápal Radarovu starostlivosť o zvieratá, mladícku plachú neokrôchanosť a aj občasné výtržnosti. Radar je pre mňa symbolom toho, že môžem byť obrovský chlap, ale stále potrebujem jeho „medvídka“.

Margareth bola osamelá. Na druhej strane veľmi temperamentná a ten temperament ju robil oveľa viac príťažlivou. Vari najkrajšia časť pre mňa je, keď Frankovi vrazila. (Nuž, ktorá žena by odolala svojmu drahému, keby jej v záveti odkázal svoje šaty?)

Klinger bol ako Potterov syn. Vyzeral ako jeho syn a obliekal sa ako jeho žena. Mal na neho slabosť. Keď odišiel Radar, Klinger sa oveľa viac zblížil s Potterom. Čím viac hlúposti vyvádzal, tým ho mal starý pán radšej. Najviac to dokumentujú oči oboch, keď sa lúčia. „Goodbye, son.“

Charles mal nesmierne vysoké ego. Od klasickej hudby cez pochúťky v kuchyni ako epikurejská chobotnica spadol veľmi hlboko. Dokonca až tam, kde sa bežne obeduje zobákový guláš. Zrazu sa z vysokoegocentrického človeka stal lekár v MASHi. Najprv sa búril, chcel podplacať kadekoho a potom si zvykol. Neostal dlžný svojej povesti ani na konci príbehu. Objavila sa v ňom úcta, pokora a tiež slova uznania, ktoré patrili Shermanovi.

Ja som si Harryho Morgana obľúbil pri jednej časti. Keď priviezli chlapca, ktorému sa smiali „kamaráti“, že sa mu nepáčia ženy. Bol som mu trochu podobný tak pred 10. rokmi a tiež som sa nevedel brániť. Starotcovský Harry Morgan prišiel k nemu a povedal, že všetko, čo v živote chlap má, sú jeho vlastné hodnoty a keď podľa nich nežije, tak nič nemá.

MASH je seriál, kde sa emócie striedajú. V jednej časti sa váľam po zemi, v druhej sedím na stoličke a mrazí ma. Jednou z tých častí je aj časť, keď Sherman odchádza do nemocnice. Zomrie tam posledný z nich všetkých, ktorí boli v prvej svetovej vojne. A tak pozve svojich priateľov z MASHu, oblečie sa do starej uniformy a pripije si s nimi. V tej časti nemal žiaden herec suché oči a ja tiež nie. Najprv si pripil na starých kamarátov. „Miloval som vás chlapci. Jedného a všetkých.“

Starootcovský Harry Morgan, ktorý ukázal, že nie je stopercentný, ale ľudský, je pre mňa obrovským stromom, o ktorý sa môžem oprieť. Bol to skvelý herec a úloha Shermana Pottera bola jeho životná úloha. MASH je moja psychoterapia, je to seriál plný ľudskosti, humoru, ale aj absurdity a nepochopených vecí.

7. decembra 2011 zomrel. Zostalo po ňom mnoho filmov a odkazov. Česť jeho pamiatke!

Adresa obrázku: https://i.pinimg.com/originals/6b/40/93/6b4093e82d0665dd49d472cdfe52aacb.png 

Martin Šuraba

Martin Šuraba

Bloger 
  • Počet článkov:  654
  •  | 
  • Páči sa:  231x

Prebíjaný fiškál ;) Zoznam autorových rubrík:  Malý princČeskí herciSúkromnéNezaradenéknižný svetturistický blogDievčatko so zápalkamibehanie

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu