reklama

Jevan Brandon Thomas - Charleyho teta

Prvýkrát som ju videl u nás v divadle. Bolo to pred mnohými rokmi, neskôr som ju objavil v pražskom divadle Radar. Šarmantná Charleyho teta.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Hru poznám prakticky naspamäť, pretože v Prahe sme chodili na Charleyho tetu skoro na každé predstavenie. Aká je kniha? 

Severovýchodne od rieky Mersey sa nachádza mestečko Bury, kde sa to všetko začalo v roku 1892. Keď ste v tom čase šli v Bury do divadla, na programe bola novinka od autora, ktorého ešte nik nepoznal. Jevan Brandon Thomas prišiel s divadelnou hrou o chlapcovi, ktorý má bohatú tetu z Brazílie. Charleyho teta sa rozšírila po celom svete a ľudia sa na nej smejú dodnes.

Kniha má na rozdiel od divadla tú výhodu, že si postavy môžeme predstavovať. Je to jednoduchý príbeh, ale ten sa začne komplikovať. Šarm Charleyho tety je obrovský, kto by jej odolal?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nie je to len o dokonalom príbehu, ale aj o anglickom humore a geniálnych postavách. Jack a Charley sú romantici, túžiaci vyznať lásku svojim milým. Sluha Brasset slúži poctivo a nezabudne pridať svoju poznámku. Pokiaľ príde situácia, že nemôže uštipačnou poznámkou vyjadriť, čo si myslí, zatvári sa ako sa mu žiada. Slečny sú veľmi mravné a za žiadnu cenu sa nemôžu nachádzať v spoločnosti dvoch študentov. Na scénu prichádza ostrý držgroš Spettigue so svojim klobúkom a cholerickou povahou. Uvidíme aj Francisa, otca Jacka, bývalého námorníka. No a čo Lord Fancourt Babberley? Ach, drahý lord. Čo ti to napadlo ísť hrať ochotnícke divadlo? Keď ho uvideli Jack a Charley, pochopili, že pred nimi stojí jediná Charleyho teta, ktorú mali k dispozícií.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

No a tak začína príbeh dvoch študentov, ktorí chcú svoje drahé polovičky zoznámiť s najmilšou osobou na svete. Charleyho teta je ešte k tomu veľmi bohatá, píšu o nej všetky britské noviny a to je príležitosť starého Spettigua. Najprv Lord Babberley dostáva (vo svojom ženskom ja) jednu ranu za druhou. Nedostáva sa tejto postave žiadna poklona. Avšak, keď sa príde na to, že Dona Lucia je bohatá dedička niekoho z pravlasti opíc, srdce Stephena Spettiguea sa rozbúcha iným smerom.

Komické situácie nastávajú z dialógov, ba aj z pažravosti a chamtivosti lačných kohútov po peniazoch. Lord Fancourt Babberley sa cíti akoby mu puklo srdce, pretože musí odmietnuť otca Jacka po srdcervúcom vyznaní.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Dono Lucie, promiňte vojákovo drsné přirovnání, ale když jsem se s vámi dnes poprvé setkal, připadal jsem si jako osamělý cestovatel, který podél cesty najdde – ehm – líbeznou květinku.“ (Thomas, 2007, s. 58)

Odmietnutie, ktorým si prejde Stephan Spettigue, bude viac kruté. Zistí, aká je skutočná podoba Charleyho tety.

Čo sa stane, keď na Oxford medzi študentov príde skutočná Charleyho teta? Prekvapený bude najmä Lord Babberley. Ani nie tak Donou Luciou, ale niekým, koho si vzala so sebou. Ako dopadne koniec? Veselo.

Hoci som videl divadelné predstavenia Charleyho tety mnohokrát, kniha mi ich pripomenula. Bolo veľmi milé zatúlať sa na záhradu Oxfordu a nájsť troch statočných romantikov. (Jedného so zvodnými pohľadmi.)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aká je Charleyho teta v divadle? Hru uvádza Spišské divadlo, ktoré ju poňalo v modernom svete. Namiesto listov sa píšu dievčatám smsky a odohráva sa to v tejto dobe. Prekvapilo ma to, ale bolo to výborné predstavenie, pri ktorom som sa smial. Charleyho teta je príbeh univerzity, študentom prináša všakovaké útrapy a slasti. V akomkoľvek období histórie.

Zo slávnych hercov si Charleyho tetu zahrali Vlasta Burian, Lubomír Lipský a Jozef Kroner.

Ako som už v úvode načrtol, Charleyho teta sa mi najviac páčila v divadle Radar. Premýšľal som, prečo práve oni. Pretože tu som sa najviac smial. Keď som Charleyho tetu navštívil viackrát, vedel som, čo príde a už som bojoval so záchvatmi smiechu. Najmä pri speve Charleyho tety. V divadle sú nádherne pripravené kulisy a herci upravení tak, akoby sa svet vrátil o tých 127 rokov dozadu. Mám rád to divadlo najmä kvôli tomu, že samí herci sa doň prišli baviť. Akoby opadla tá ťarcha medzi hercami a publikom, preto som si tam vždy oddýchol a cítil sa uvoľnený.

Milujem Charleyho tetu, pretože je to bláznivý príbeh. Príbeh, ktorý sa z obyčajnej voloviny premení na nejednu absurdnú situáciu. Napíšte mi vašu obľúbenú Charleyho tetu.

(A klobúk dole, v miestnosti je dáma.)

Obrázok: https://www.knihydobrovsky.cz/files/thumbs/mod_eshop/produkty/c/charleyova-teta-9788086216874.280299474.1475024501.jpg

Martin Šuraba

Martin Šuraba

Bloger 
  • Počet článkov:  654
  •  | 
  • Páči sa:  231x

Prebíjaný fiškál ;) Zoznam autorových rubrík:  Malý princČeskí herciSúkromnéNezaradenéknižný svetturistický blogDievčatko so zápalkamibehanie

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu