reklama

Sprievodca Košicami IX

Keď som bol ešte veľmi malý, chodievali sme na prechádzky po Hlavnej ulici. Vtedy som ešte netušil o legendárnom kine Uránia. Kino, ktoré rozprávalo príbehy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Kino Uránia bolo kino, ktoré sa postavili v roku 1910. Bol to rok, kedy sa mladý Sándor Grosschmied túlal po cukrárni. Napchával sa tam zmrzlinou, aby vyhral súťaž, kto skôr dostane angínu. 10 ročný Sándor tak učaroval očiam jednej veľmi mladej slečne a tak súťažili spoločne. O niekoľko rokov neskôr sa opäť stretli a vzali sa. (To som počul na košickej potulke.) Nechajme Sándora oddávať sa zmrzline a počkajme si na jeho nádhernú Košickú pochôdzku. V tej knihe je toho oveľa viac.

Koniec monarchie ponúkol Košiciam mnoho nového. Otvorili sa kino a Hlavná ulica (teda Fő utca) sa rozplesala do dievčenských šiat a chlapov s hodinkami. Mnoho ľudí pracovalo tam v kávovej spoločnosti a po celé Košice mali chuť kávy. Ťažko povedať, či v tom čase sa začalo vytvárať z Košíc voňavé mesto kávy, ľudských úsmevov a hrejivých rúk. Isté je však to, že Košičania mohli ísť prvýkrát do kina.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V tom čase ešte ani električky na Hlavnej ulici neboli. Ľudia chodievali pešo z jedného konca na druhé. Aké to muselo byť nádherné! Ísť do biografu (vtedy sa inak kinu ani nehovorilo), sadnúť si a oddávať sa tomu čaru. Biografy, hlavne tie staré, kde stoličky voňajú sladkými dievčenskými pusami a škoricou, majú nádherný odkaz. Celé mesto sa nahodilo do fraku a šlo pozerať film. Neviem, čo v tom čase púšťali v kinách, ale na tom by ani nezáležalo. Keby som šiel vtedy s dievčaťom do biografu, isto by sme si sadli do posledného radu a dúfali, aby skoro zhasli svetlá.

Keď sa nad tým zamyslím, v roku 1911 natočili Francúzi svojho prvého Fantomasa. Nevidel som ho, ale pokiaľ sa podobá knižnej predlohe, nie je ani zďaleka takou komédiou, akú poznáme vďaka Funésovi. Keby som v tom čase šiel na Fantomasa s dievčaťom, potreboval by som jej ochranu. Ja sa veľkých bubakov strašne bojím.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Uránia je podľa mňa odkaz a krok k ďalším biografom. Bol to prvý biograf v Košiciach a tak povediac mnoho ľudí je naň hrdé. Nikdy som tam nebol, nečudo, kino zatvorili ešte pred rokom 1930. Vždy, keď idem okolo miesta, pošteklí ma spomienka na to kino. Ja si ho predstavujem so starými sedačkami, obrovským plátnom a film s titulkami, ktorým nerozumiem. (A predsa, nešiel by som tam v starých roztrhaných rifliach.)

Viete, čo je na Uránii nádherné? Ono to nie je Urániou, ale Košicami. Dodnes je to mesto plné príbehov, usmievavých ľudí, ale aj o zatulanej dievčenskej puse, ktorá chutí po malinách. Uránia je len začiatok všetkých tých vecí. V meste sa začalo objavovať oveľa viac biografov, kaviarní, hostincov a všetkého toho, kde sa ľudia začali baviť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sándor Grosschmied je nám známy ako Sándor Márai. Bol to spisovateľ s nádherným odkazom o Košiciach. Keď písal o mestách, označoval ich város. Keď však písal o Košiciach, označoval ich Város. (S veľkým V).

Od Sándora som si požičal toho celkom dosť a mám chuť si požičať aj niečo ďalšie. Budem Urániu označovať ako Biograf s veľkým B. Ona si to zaslúži.

Prečítajte si: http://icotibor.blogspot.com/2011/02/pribeh-kina-urania.html

Martin Šuraba

Martin Šuraba

Bloger 
  • Počet článkov:  654
  •  | 
  • Páči sa:  231x

Prebíjaný fiškál ;) Zoznam autorových rubrík:  Malý princČeskí herciSúkromnéNezaradenéknižný svetturistický blogDievčatko so zápalkamibehanie

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu