reklama

Niečo málo o knihách na jeseň

Prišla moja najmilšia doba. Čas sušenia byliniek, skladovania orechov, medového koláču a jablkového muštu. Nikdy mi tak nechutia jablká ako práve na jeseň. Voňavý čaj, dym z komínov a knihy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Keď som čítal Meno vetra, zamiloval som si útulný hostinec, ktorý vlastnil Kvothe. Doniesli tam debničku jabĺk, ktoré som cítil z riadkov. Chcel by som sa zatúlať do tej knihy, kŕmiť krb drevom a cítiť tie jablká. Potom by som si všetko zapísal atramentom na papier.

Poberme sa ešte do inej knihy. Veď kde inde by sa lepšie rozprávalo na jeseň o knihách, ak nie práve U Skákajúceho poníka? Tolkien nie je len spisovateľ fantasy, on vytváral atmosféru. Zabudnime chvíľu na Saurona a nebezpečenstvo a len tak nahliadnime cez vŕzgajúce dvere tam, kde čapujú pinty. Zapálime si sviečku a pomaličky si pridajme tipy na knihy, či poviedky na jeseň.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V nedeľu som si prečítal poviedku od Jacka Londona. Poviedku, ktorá mala názov Povesť o Kišovi. Je to príbeh zo Severnej Ameriky. Tam, kde žijú inuiti. Mladý chlapec nosí do osady stále čerstvé mäso a poniektorí ho obvinia z čarodejníctva. Ibaže to nie čarodejníctvo, ale jednoduchý dôvtip. No a tak sa z príbehu stane povesť, ktorú si rozprávajú pred spaním. Keď som si to prečítal, tiež som zaspával s nádhernými myšlienkami.

S medveďmi prirodzene súvisí príbeh o dvoch bratoch. Dvaja bratia a ich otec, za ktorými prišli na sever. Otec sa popasuje s medveďom a z dvoch mladých chlapcoch sa stanú priatelia vo všetkom. Snáď netreba pripomínať, že chlapci sa volajú Tore a Dag. Kniha Večne spievajú lesy pre mňa znamená strašne veľa. Je to však dielo, v ktorom sa objaví niečo nové. Vždy, keď to čítam, starý Bjorndal mi ukáže kúsok svojho tajomstva. Nádherný pokoj, šušťanie stromov a z kníh snáď to najbezpečnejšie miesto na svete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Björnson má poviedky Otec, Cintorín a železnica a ešte jednu o snáď najpôvabnejšej nórskej dievčine, ktorú som mal tú česť spoznať. Synnöve zo Slnečného návršia má nádherný príbeh o dvoch deťoch. Zamilujú sa do seba ešte v detstve a postupne sa začínajú spoznávať a bojovať o svoju lásku. Pri tejto poviedke som si predstavoval nórskych škriatkoch v zamrznutých kopcoch po horách.

Björnson a Gulbrnnssen sú mojimi spolucestovatelia, s ktorými by som šiel na čunder po Nórsku. Vonku je zima, ale neďaleko je domček na kopci. V komíne toho domca sa dymí. Zaklopeme, otvoria nám veselé oči a pri teple domova mám pocit ochrany. Ľahnem si do postele pri pukajúcich polenách v krbe.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tam niekde na Baker street býva doktor, ktorý bol kedysi v Afganistane. Doylove poviedky o Sherlockovi Holmesovi mi prídu vhodným jesenným čítaním. Sedím vo vlaku, cestujem po Anglicku. Mimochodom, Sherlock Holmes mi predstavil slovo drožka. Šiel by som drožkou a sledoval ako kolesá robia stopy. Tým by som si študoval cestu, po ktorej som šiel.

V Londýne však žil ešte jeden detektív. Belgičan, ktorého zbožňujem pri jeho „Mon dieu“. Nechcem porovnávať Poirota a Sherlocka Holmesa. Obaja sú iní, avšak pri Poirotovom šarme je vidieť, že ho vymyslela ženna. (Prirodzene, Hercule vie byť aj smutný. Keď ho niekde nepoznajú a on sa sám seba pýta: „Čo tu žije za ľudí?“)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poslednou knihou pri čítaní na jeseň, ktorú dnes predstavím, je kniha od Boženy Němcovej. Volá sa Pan učitel. Božena Němcová vydala novelu na počesť svojho učiteľa. Po pravde, nikdy mi nechutil čaj tak ako vtedy, keď som to čítal.

Pri čítaní kníh na jeseň som si všimol, že farebné stromy sú ešte farebnejšie. Milujem knihy, čaj, jeseň a ženy, ktoré sa pokúšajú mi nejakú tú knihu ukradnúť.

Dajte mi tiež vaše tipy.

Odkazy:

Jack London: https://www.databazeknih.cz/knihy/martin-eden-poviedky-143027

Večne spievajú lesy: https://www.preskoly.sk/p/382041-vecne-spievaju-lesy/

Bjørnstjerne Bjørnson: poviedky: https://www.databazeknih.cz/vydane-povidky/bjornstjerne-bjornson-918

Sherlock Holmes: https://www.databazeknih.cz/knihy/pribehy-sherlocka-holmese-pripady-sherlocka-holmese-45152

Agatha Christie: https://www.databazeknih.cz/vydane-knihy/agatha-christie-214

Martin Šuraba

Martin Šuraba

Bloger 
  • Počet článkov:  654
  •  | 
  • Páči sa:  231x

Prebíjaný fiškál ;) Zoznam autorových rubrík:  Malý princČeskí herciSúkromnéNezaradenéknižný svetturistický blogDievčatko so zápalkamibehanie

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu