reklama

Mária Ďuríčková sa narodila pred 100 rokmi

Ako malý, ugraučaný chlapec som miloval tú knihu. Ale musela mať presne túto obálku, aby som si predstavoval ako s nimi chodím do školy. Moja milovaná kniha plná príbehov o Danke a Janke.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Mária Ďuríčková (pôvodne meno bolo Piecková) sa narodila pred 100 rokmi. 29.9.1919 sa vo Zvolenskej Slatine rozsvietilo svetlo rozprávok, povestí, povedačiek a kadejakých príbehov. Nieže by predtým nikto nevedel rozprávať príbehy, ale málokto dal tým príbehom toľko lásky ako práve ona.

Ako malé dievčatko sa zamilovalo do knižiek a stará mama jej rozprávala príbehy. Malá Mária Piecková veselo počúvala príbeh o Zlatej priadke, zamilovala sa do nej. (Ako podaktorí ďalší z nás a vôbec nie kvôli tomu zlému škriatkovi.) Časom sa z Márie stala dospelá žena a stala sa učiteľkou. Ona urobila z literatúry pre deti posolstvo. Učila, písala články a neskôr aj knihy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako malé dievča čítala časopis Slniečko. (Časopis vychádza od roku 1927.) Po druhej svetovej vojne sa časopis Slniečko začal vydávať opäť a prispela tomu aj Mária Ďuríčková.

Napísala knihu o Danke a Janke. (Odtiaľ poznám slová ako gevenducha, či trkvasnica.) Takisto vymyslela príbeh O Guľkovi Bomubuľkovi, pozbierala povesti o Bratislave a na svet tak prišla Dunajská kráľovná.

Vďaka nej som si zamiloval aj rozprávku O Jankovi Hraškovi, či sa dostal k povestiam Pavla Dobšinského. Čas od času si predstavím tu cestu, kde treba odbočiť na Drienčany a usmejem sa. V slovenskej literatúre je toho toľko dobrého, ľudského pre deti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sú ľudia, ktorí majú radi moju fantáziu. Jej korene by som dokázal hľadať na ceste do Drienčan. Zašiel by som k Pavlovi Dobšinskému na jeho chatu.

Mária Ďuríčková takisto vychovala moju fantáziu. Ako malé dieťa som chcel mať presne konkrétnu obálku Danky a Janky. Vymýšľal som si svoje príbehy s dievčatami. (Možno aj kvôli nim milujem ženy s čapicami a zvedavou fantáziou, ktorá je plná lapajstiev.)

Začal som si čítať časopis Slniečko. Septembrové číslo je venované Márii Ďuríčkovej. Vďaka nej sa zatúlam za Dankou a Jankou. Ktovie, či už vyrástli. (Snáď ma ešte spoznajú, hoci podľa lotrovín určite áno. Pridajte sa!)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Odkazy:

Časopis Slniečko: https://www.litcentrum.sk/casopis/slniecko

Mária Ďuríčková a jej knihy: https://www.databazeknih.cz/vydane-knihy/maria-durickova-496

Danka a Janka: https://www.youtube.com/watch?v=oE02APjUYV8&list=PL75D5kXwc2m-PZlblT92KeVg1Uvs58-VU

Obrázok: https://mrtns.eu/tovar/_l/283/l283191.jpg?v=1568729712 

Martin Šuraba

Martin Šuraba

Bloger 
  • Počet článkov:  654
  •  | 
  • Páči sa:  231x

Prebíjaný fiškál ;) Zoznam autorových rubrík:  Malý princČeskí herciSúkromnéNezaradenéknižný svetturistický blogDievčatko so zápalkamibehanie

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu