reklama

Podobní kapitáni, každý hral v inej dobe

Priznám sa, že k talianskemu futbalu mám vrúcny vzťah. Je pár futbalistov, ktorých som si zamiloval. Spomenul som si na jedného výnimočného.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Nemám rád ten príbeh o majstrovstách sveta z roku 1934, kde to vyhral Mussolini. Bola to doba fašistov v Taliansku, šampionát na apeninskom polostrove, a tak finále mohlo dopadnúť jediným spôsobom. Počas tých rokov žiaril Giussepe Meazza, legenda Interu. (Po ňom je pomenovaný ten štadión.)

Inter má samozrejme oveľa viac hráčov, na ktorých môže byť pyšný. Jeden z významných futbalistov Interu Miláno sa narodil v Turíne, kde sa odohrala tá najväčšia futbalová tragédia talianskeho futbalu. Reč je o Sandrovi Mazzolovi, ktorého otec bol Valentino.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V 40. rokoch 20. storočia bol AC Turín najlepším futbalovým klubom celého Talianska. Kapitánom bol Valentino Mazzola, ktorý mal syna Alessandra Mazzolu. AC Turín písal dejiny talianskeho futbalu a nikdy ho odvtedy žiaden klub neprekonal. Prišiel však 4. máj 1949 a svet sa zmenil. AC Torino hrali v Lisaboni proti miestnej Benfice. (Ešte neprekliatej.) Keď sa hráči vracali späť do Talianska, lietadlo havarovala a nikto to neprežil. Takto skončil príbeh najúspešnejšieho talianskeho futbalového klubu.

Ostanem ešte pri Valentinovi Mazzolovi. Zaujal ma, bol som zvedavý a videl som aj film Veľký Turín. Pri tomto futbalistovi som si spomenul na iného kapitána. (Niečo majú spoločné.)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pokiaľ by sme preleteli dejiny talianskeho futbalu, našli by sme mnoho mien. Trapattoni, Maldini (najstarší), spomínaný Sando Mazzola, Dino Zoff, Paolo Rossi, Franco Baresi a mnoho, mnoho iných. Za zmienku stojí aj smoliar Roberto Baggio, ktorý bol vynikajúcim futbalistom.

Z novodobých futbalistov (posledných 30 rokov napríklad) sa našli aj výnimoční. Alessandro Nesta, Fabio Canavaro, kamoš Paolo (Maldini mladší), Del Piero, ale aj ofsajdový kráľ a ďalší. Jedného som nespomenul, pretože ma k nemu viaže príbeh.

Ako malému chlapcovi sa mi páčila hra Lazzia Rím. Išlo najmä o to, že som chcel byť obranca a miloval som hru Alessandra Nestu. Mestského rivala z Ríma som vnímal ako konkurenciu, ale všetko zmenil majstrovstvá sveta 2002.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Šampionát v Kórei a Japonsku odštartoval a prišlo osemfinále. V ňom sa stretli proti sebe Taliani a Kórejci. Najprv Vieri v poslednej minúte prekopol prakticky z bránkovej čiary a neskôr prišlo to hlúpe vylúčenie.

Niekedy človek potrebuje moment, aby pochopil, aký je futbalista pre klub dôležitý. Francesco Totti bol nespravodlivo vylúčený. Taliani prehrali a ja som plakal. Nikdy som im toľko nefandil ako práve vtedy. Lebo Nesta, lebo Totti. (Áno, tento šampionát mi ukázal, aký je veľký futbalista.)

Francesco je ten futbalista, ktorý je presne ako Valentino Mazzola vo svojej dobe. Mladý Riman bol snáď jedným z najlepších futbalistov a kapitánov, o akých by sa človek vedel oprieť. Vďaka nemu mám AS Rím momentálne najradšej z klubov na apeninskom polostrove.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Totti je kapitán, ktorý na tím nedal dopustiť. Iste, mohol hrávať za akýkoľvek tím na svete, ale nikdy z večného mesta neodišiel. Loajalita ku klubu robí futbalistu veľkým.

Nebolo to tak dávno, keď na západe Anglicka hovoril tréner jedného nenažancovi. Ostaň tu a budeš legendou. Francesco Totti bol tou legendou AS Rímu už dávno.

Po niekoľkých rokoch som pochopil tú spojitosť Valentina Mazzolu a Francesca Tottiho. Oboch spája láska ku klubu. AC Turín a vlastne ani AS Rím nikdy nevyhrali Ligu majstrov. Majú však kapitánov, na ktorých môžu byť priaznivci futbalu veľmi pyšní. Takých futbalistov by si nekúpil žiaden futbalový klub. (Ani sa nehádžu o zem ako hysterické decko, ktorému mamka nekúpi niečo sladké.)

Ach, chlapci, Totti, Gerrard, Pirlo. Neuveriteľne chýbate tomuto futbalu!

Martin Šuraba

Martin Šuraba

Bloger 
  • Počet článkov:  654
  •  | 
  • Páči sa:  231x

Prebíjaný fiškál ;) Zoznam autorových rubrík:  Malý princČeskí herciSúkromnéNezaradenéknižný svetturistický blogDievčatko so zápalkamibehanie

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu