reklama

Noc v Lisabone a to ďalšie

Stál som v Lisaboni a pozeral na rieku Tejo. Snáď každý človek na svete, ktorý tam stojí, má pocit, že mu niekto chce porozprávať príbeh. A on ten niekto existuje.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

Počas druhej svetovej vojny sa mesto stalo útočiskom mnohých. Posledná zastávka pred loďou do Ameriky. Koľko príbehov, túžob, preliatych sĺz a rozhovorov sa odohralo práve pri pohľade na rieku Tejo?

Keď som bol pred niekoľkými rokmi v Lisabone, hľadel som na maják, rieku a on prišiel. Za každým príde, nič nechce, má len dva lístky a chce rozprávať svoj príbeh. Každý kto miluje Remarqua, pozná príbeh o Jozefovi Schwarzovi. Je to nádherná kniha, jedna z najkrajších, aké som kedy čítal, ak vôbec nie najkrajšia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Remarque má ľudských hrdinov, s ktorými sa viem veľmi rýchlo zblížiť. V spomínanej knihe som bojoval s hlavným hrdinom. Unikal z Nemecka, kde sme sa napokon vrátili pre jeho milovanú manželku. Úplne inak som ich vzťah vnímal, keď som mal 18 a úplne inak, keď som si knihu prečítal ako tridsať ročný. ´

Noc v Lisabone je mojou prvou knihou od Remarqua. Možno ide aj o prvú knihu, ktorú som nevedel nechať tak, v noci si ju čítal pod perinou a nič iné na svete ma nezaujímalo. Prirodzene, nepoznal som, že Remarque necháva svojich hrdinov umierať. Prečo? Podobnú otázku si kládli tvorcovia seriálu MASH, keď zomrel Henry. „Dobrí ľudia vo vojne zomierajú.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veľmi som im obom prial, aby sa dostali do Ameriky. (Musel som si prečítať inú knihu, tú o Ruth a Ludwigovi, ktorým sa to podarilo.) Bohužiaľ, príbeh Jozefa Schwarza nekončí odchodom do Ameriky. Možno pre to všetko, čo sa v knihe odohralo, chápem, čo musel dokončiť.

Ako som si po čase spomenul na Noc v Lisaboni? Nebolo to tak dávno, keď som sa s kamarátkou bavil o Troch kamarátoch. Slovenský spisovateľ Troch kamarátov.

Ona: Počul si, že Slovenský spisovateľ vydal Troch kamarátov?

Ja: Ach áno. Chutilo ako od mamy, varená krkovička na kapuste, františkánsky pivovar vo Viedni.

Ona: Pivovar bol v knihe Noc v Lisabone, keď sa vrátil do Nemecka. Obedoval vo Františkánskom pivovare v Mníchove.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ja: Vlastne áno.

Ona: Bola som v Lisaboni a cítila, že tam niekde je.

Ja: Pri železničnej stanici Belém?

Ona: Áno. Nevedela som, kde sa odohráva začiatok. Otvorila som knihu a na prvej strane je železničná stanica Belém. Blízko toho som bola!

Ja: Remarque v nás žije niekoľko rokov a ešte dlho bude.

Martin Šuraba

Martin Šuraba

Bloger 
  • Počet článkov:  654
  •  | 
  • Páči sa:  231x

Prebíjaný fiškál ;) Zoznam autorových rubrík:  Malý princČeskí herciSúkromnéNezaradenéknižný svetturistický blogDievčatko so zápalkamibehanie

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu